تاریخ: ۱۸:۳۸ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
خراب کردن محیط زیست به شناخت خدا عارضه می زند

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار ایکنا؛ اولین دور گفت‌و‌گوی دینی مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسیحیان کاتولیک فرانسه امروز(۱۷ دی ماه) با مبحث «اهمیت محیط زیست در اسلام و مسیحیت کاتولیک» در این سازمان برگزار گردید. ابوذر ابراهیمی ترکمان، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار ایکنا؛ اولین دور گفت‌و‌گوی دینی مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسیحیان کاتولیک فرانسه امروز(۱۷ دی ماه) با مبحث «اهمیت محیط زیست در اسلام و مسیحیت کاتولیک» در این سازمان برگزار گردید.

ابوذر ابراهیمی ترکمان، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، مشاور ریاست جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و اردشیر خورشیدیان، ریاست انجمن موبدان تهران از شخصیت‌های ایرانی حاضر در این نشست بودند.

هیئت فرانسوی نشست نیز تشکیل شده از کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و ریاست کل دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه، پروفسور روبرت لوئی لوگال، ریاست حوزه علمیه و مغز متفکر کاتولیک‌ها در فرانسه، پروفسور ونسان فرولدی، ریاست مرکز تعالیم پدران روحانی واقع در مرکز عالی تعلیم نوکشیشان کاتولیک ونماینده واتیکان در فرانسه و پروفسور هنری دولااوگ، کشیش و مدیر همایش سنت سوپلیس در شهر «ایسی لومیلینو» بود.

ابوذر ابراهیمی ترکمان طی سخنانی در این مراسم گفت: یکی از مسائلی که در بحث محیط زیست باید توجه کرد، حق آدم در بهره‌برداری از طبیعت هست، آدم حق بهره‌برداری از طبیعت را دارد؛ اما یکی از مشکلات این هست که آدم هیچ زمانی به حق خود قانع نبوده و گاه موجب آسیب زدن به دیگران و طبیعت شده هست.

وی اضافه کرد: از ۱۱۰ سال پیش بر این مسأله اهتمام گردید که کسی نمی‌تواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و آسیب برساند و قوانینی در این زمینه تصویب گردید، در قانون بنیادی ایران هم این حق محترم محسوب گردید، اما چون شرمساری و ندامت در ذات بشر به طور عمومی آن نیرومند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد به همین سبب باید قوانین الزام‌آور دیگری برای جلوگیری از آسیب‌ها وضعیت گردد.

این مطلبو از دست ندید!  استان ایلام پیشرو در ایجاد جنگل و توسعه فضای سبز

ارث پدری نیست

ایراهیمی ترکمان تصریح نمود: طبیعت ارث پدران نیست، لکن امانت فرزندان هست، به همین سبب ما اذن نداریم که با طبیعت به هر گونه که دلمان می‌خواهد مشی کنیم؛ چراکه باید برای آیندگان یک امانت‌دار خوب باشیم. در آیات قرآنی آمده هست که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسل‌ها آفریده هست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طبیعت را جلوه گاه ظهور حق برشمرد و تصریح کرد: در ادیان، طبیعت یکی از راه‌های شناخت خداست، شناخت خدا از دو طریق انفس و آفاق ممکن می‌شود و منظور از آفاق همان طبیعت هست؛ وقتی طبیعت را خراب کردن و با آن با خشونت مشی کنیم، این مسأله نشانه جنگ و خشونت با خداست.

شناخت خدا

ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این که خراب کردن محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زند، دنبال کرد: امروز در کمال تأسف پرستش تکنولوژی به جای پرستش خدا، در جوامع نقش می‌آفریند؛ در حالی که تکنولوژی باید ابزاری برای خوب تر زیستن و تحقق زندگی معنوی باشد؛ نه اینکه آن را پرستید.

وی گفت: طبیعت معبد خداوند هست و تمام ادیان بر پاکی، پاکیزگی و بدون آسیب بودن معبدها اهتمام دارند، مسیحیت، یهودیت، بودیسم و هندوئیسم به خراب کردن معبد و تقدس زدایی از معبد تشویق نکرده‌اند؛ امروز وظیفه ادیان هست که بشر را از نظر اخلاقی و معنوی نسبت به طبیعت آگاه کنند و این آگاهی قسمتی باید استمرار یابد.

تجربه‌ای برای سجنش

کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و ریاست کل دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه نیز در ادامه سخنرانی نمود و گفت: گفت‌و‌گوی بین ادیان، تجربه‌ای معنوی و آزمونی برای سنجش ایمان ماست؛ مسأله گفت‌و‌گو ذی ربط به همه انسان‌ها اعم از مؤمن و غیر مؤمن بوده و اولین قدم برای رابطه میان بشر به شمار می‌آید.