تاریخ: ۱۷:۱۵ :: ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خراب کردن رنگارنگ +تصویر

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، این واقعه ی یک جشن وارداتی هست، تقلید از یک سنت هندی که به کشورما راه پیدا کرده و اکنون روزانه به تعداد طرفدارانش اضافه می‌شود، آنقدر که هر چندروز یک بار به بهانه‌‌اش یک تور گردشگری راه بیفتد و پای جوان‌های بسیاری […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، این واقعه ی یک جشن وارداتی هست، تقلید از یک سنت هندی که به کشورما راه پیدا کرده و اکنون روزانه به تعداد طرفدارانش اضافه می‌شود، آنقدر که هر چندروز یک بار به بهانه‌‌اش یک تور گردشگری راه بیفتد و پای جوان‌های بسیاری به دامن طبیعت باز گردد!

چوپان منطقه صوفی احمد در شمال شهرستان دزفول اما از دست‌شان گله‌مند هست؛ گله‌هایش دو سه روزی هست در فضای سایبری دست به دست می‌شود.

دوهفته از برپایی جشن رنگ یکی از تورهای گردشگری در این منطقه گذشته، تور تمام شده، شرکت کننده‌های این جشن به خانه‌هایشان برگشته‌اند، ولی رد و نشان‌شان اینجا باقی مانده!

هولی‌های هندوستان در راه ایران

رد و نشان این جشن اما به رسمی قدیمی در کشور هندوستان می‌رسد؛ به جشنواره هولی که هر سال اواخر زمستان و اوایل بهار در این کشور برگزار می‌شود و اکنون آرام و آهسته، بیشتر از ۳۰۰۰ کیلومتر راه را طی کرده تا برسد به ایران، به صوفی‌احمد دزفول، دشت‌های هراند فیروزکوه، دشت سوسن خوزستان، چاهک بوشهر یا کردان کرج؛ دلیلی که موجب شده آگهی ثبت‌نام برای برپایی این جشن رنگی، روزانه زیادتر از روز قبل دیده گردد.

در دنیای پشت این آگهی‌ها تورهایی ایستاده‌اند که می‌خواهند به هر قیمتی مشتری جذب کنند، حتی اگر نرخ این کار آسیب به محیط‌زیست باشد!

پیدا کردن شماره ارتباط برگزار‌کنندگان این تورها کار دشواری نیست، یک گشت کوچک در دنیای مجازی و آگهی‌های اینترنتی کافی هست تا به تورهایی برسیم که شعارشان، برپایی یک روز شاد همراه با موسیقی در دل طبیعت هست.

ریشه‌های این اتفاق اما به گفته غفور شیخی جامعه شناس و استاد دانشگاه به بارشی رسانه‌ای می‌رسد که نسل جوان کشور ما را هدف گرفته هست. بارشی که پیشتر منحصرا از غرب بود و اکنون توجه کشورهای نزدیک‌تر را هم به خودش جلب کرده هست.

شیخی با اشاره به این مبحث به ما می‌گوید: این بارش رسانه‌ای موجب شده نسل جوان ما در فراروی گزینه‌های فرهنگی تازه ای قرار بگیرد که برایش جذابیت دارد.

نتیجه این جذابیت، اما تقلیدی هست که می‌تواند یک جشن چندهزارساله هندی را، به تفریح دوست داشتنی گروهی از جوانان ایرانی تبدیل کند! کپی‌برداری و تقلیدی که به گفته این استاد دانشگاه، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

شیخی در توضیح زیادتر می‌گوید: این تقلید یک آسیب رفتاری هست که زیادتر در افرادی به‌وجود می‌آید که اعتماد به نفس اندکی دارند، داشته‌هایشان را نپذیرفته اند و با تقلید و تکرار می‌خواهند به معیاری برسند که خودشان را نزد دیگران مقبول نشان بدهند.

این جامعه‌شناس، ریشه‌های این آسیب رفتاری را در ضعفی می‌بیند که از مدت‌ها قبل در فرهنگ کشورمان رسوخ کرده هست.

شیخی می‌گوید: ما باید بپذیریم مناسبات و دغدغه‌های نسل جوان امروز می‌تواند با نسل گذشته متمایز باشد، اما وقتی برای این نسل خوراک فرهنگی شایسته ای تهیه نکنیم، آنان اهتمام می‌کنند از نازل‌ترین روش این خوراک را تهیه کنند و این مبحث می‌تواند پرخطر باشد، چراکه پشت پرده همه آن چیزهایی که درقالب خوراک فرهنگی از آن سوی آب به کشور ما می‌رسد، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا به ذائقه نسل جوان ما خوش بیایند.

این مطلبو از دست ندید!  قطرات باران در قاب طبیعت + عکس ها

زبان زمین باش

حرکت این تورها و برپایی جشن رنگ‌ها در شهرهای متفاوت کشورمان، اگر چه از چشم متولیان گردشگری دور مانده اما فعلا به چشم فعالین محیط‌زیست آمده و «زبان زمین باش» اکنون یکی از هشتگ‌های داغ فضای سایبری هست؛ هشتگی که توجه خیلی‌ها را به جولان یک آسیب جدید زیست‌محیطی در کشورمان جلب کرده، پدیده‌ای که آرام و آهسته درحال واقع شدن هست و می‌تواند به یک دغدغه محیط‌زیستی جدید تبدیل گردد.

ج، مدیر یکی از گروه‌های طبیعت گردی، مردی هست که به ما می‌گوید یک بار چند ماه گذشته گروهی ۶۰ نفره را با ۱۲ کیلو رنگ برای برپایی جشن به منطقه کردان کرج برده ولی اکنون از این اتفاق پشیمان هست. او به ما می‌گوید: ما پیشتر یک بار این جشن را برگزار کردیم و متاسفانه رنگ‌ها تا مدت‌ها در طبیعت وجود داشت و این مبحث موجب ناراحتی و شرمساری همه ما گردید.

ما برنامه را اجرا کردیم و بظاهر هیچ آسیبی نداشت، اما پس از مراجعه دو مرتبه متوجه گردیدیم رنگ‌ها در منطقه باقی مانده‌اند. از ۱۲ کیلو رنگ پودری‌ای که این مدیر گروه طبیعت‌گردی، از بازار به نام رنگ مهدکودکی به نرخ کیلویی ۲۲ هزار تومان خریده بوده، قسمت هر شرکت کننده ۲۰۰ گرم رنگ بوده هست.

رنگ‌هایی که خودش می‌گوید به نام رنگ بی آسیب به وی به فروش رسیده شده بودند: به ما گفتند این رنگ‌ها بسیار زود از بین می‌روند، اما تا مدت‌ها در منطقه دیده می‌شدند و مطمئنا محتویات‌شان آن چیزی نبود که مدعی شده بودند. تورج فتحی، کارشناسی هست که ما را متوجه آسیب‌های محیط زیستی استفاده از رنگ‌های اینچنینی در طبیعت می‌کند.

خطر رنگ‌ها برای اکوسیستم منطقه

این کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: طبعا استفاده و رهاسازی رنگ‌های صنعتی و شیمیایی در محیط‌زیست، هم اکوسیستم منطقه را به هم می‌زند و هم علی رغم عاملان طبیعی دیگر مثل باد و باران و فرسایش خاک و‌.

این رنگ‌ها از محل خودشان جا‌به‌جا و وارد مراجع آب و خاک می‌شوند و سرانجام ارمغانی جز آلودگی این مراجع ندارند… فتحی سبب این اتفاق را وجود عناصر سنگین در رنگ‌های صنعتی عنوان می‌کند و می‌گوید: عمدتا در رنگ‌ها به لحاظ شیمیایی از مواد افزودنی مختلفی استفاده می‌شود که این مواد طبق معمول با توجه به عملکرد و استفاده آن رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین نمی‌توان رنگ‌های متفاوت را در محیط‌های متفاوت استفاده نمود.

این کارشناس مراجع آب و خاک، در ادامه از مدیریت موجود گردشگری در کشورمان انتقاد می‌کند و می‌گوید: وقتی برنامه و فعالیت تورها در کشور ما مدیریت نمی‌شود و آنان هر برنامه‌ای را در هر محیطی اجرامی کنند، واقع شدن چنین مشکلاتی دور از ذهن نیست.

http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/02/23/636617966079900398.jpghttp://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/02/23/636617966021149100.jpghttp://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1397/02/23/636617966050524767.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/Free/1397/02/23/636617966114432452.jpg

مرجع: جام جم