گروه: بلیط
تاریخ: ۴:۳۴ :: ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
حقوق قانونی مسافران هنگام دیرکرد هواپیما چیست؟

ماهنامه پیشه و تجارت: در کشور ما قوانین و آیین نامه های بسیاری حول پشتیبانی از استفاده کنندگان وجود دارد اما دسترسی به حقوق بیان شده آنقدر دور به نظر می رسد که صاحبان حق اهتمام می کنند آن را نادیده دریافت کنند. حتی در بعضی مورد ها مرجع رسیدگی به شکایات خود توجیه نبوده […]

ماهنامه پیشه و تجارت: در کشور ما قوانین و آیین نامه های بسیاری حول پشتیبانی از استفاده کنندگان وجود دارد اما دسترسی به حقوق بیان شده آنقدر دور به نظر می رسد که صاحبان حق اهتمام می کنند آن را نادیده دریافت کنند. حتی در بعضی مورد ها مرجع رسیدگی به شکایات خود توجیه نبوده و مشکلات بسیاری را به بار می آورد. اما اینها سبب نمی توان ما برای احقاق حق مان کوشش نکنیم. در صنعت حمل و نقل هوایی ایران هم آیین نامه ای برای تعیین حقوق مسافران به اسم «آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی» وجود دارد. البته این که علی رغم گذشت دو سال و اندی، هنوز هم در بعضی مورد ها اجرا نمی توان بحث دیگری هست؛ اما این را نیز نباید از یاد برد که مسافران هم از حقوق قانونی خود آگاه نیستند.

دیرکرد پرواز و حقوقی که با آن آشنا نیستیم
این آیین نامه در راستای احقاق حقوق در سه بُعد «حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه»، «نرخ بلیت» و «حقوق مسافر در در خلال و بعد از پرواز» تدوین شده هست. دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی در ۲ فصل، ۳ ماده، ۸ بند، ۱۴ زیربند و ۲ تبصره ابلاغ شده هست که بر این اساس در تاخیرهای بیشتر از چهار ساعت شرکت حمل کننده موظف به عرضه یک فقره بلیت همانند با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی هست. در صورت دیرکرد بیشتر از یک ساعت و کمتر از دو ساعت، از مسافران پذیرایی نوع اول دربردارنده میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب به عمل خواهدآمد. البته عرضه این پذیرایی منوط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و انجام نشدن دیرکرد زیادتر در پرواز هست.   حقوق قانونی مسافران، هنگام دیرکرد هواپیما              علاوه بر این در دیرکرد بیشتر از دو ساعت و تا چهار ساعت، انجام پذیرایی مناسب دست کم نوع اول با توجه به ابزارها فرودگاهی، فراهم نمودن امکان برقرار کردن تماس تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام کارهای لازم برای اعزام با دیگر شرکت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و وجود پرواز از همان مسیر، یا جابه جایی به مقصد پایانی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و نیز پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری هست. البته در راستای تاخیرهای بالای چهار ساعت جدیدا تغییراتی در این دستورالعمل ایجاد شده هست، چون که در نسخه اولیه این دستورالعمل آمده بود: «در تاخیرهای بالای چهار ساعت شرکت حمل کننده موظف به عرضه یک فقره بلیت همانند با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر خواهد بود.»   »   ولی این بند چندی هست که بدون سر و صدا تغییر کره هست که طبق نسخه به روز شده دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، شرکت های هواپیمایی باید در صورت بروز دیرکرد بیشتر از چهار ساعت برای جبران خسارت به مهمور کردن بلیت مسافر اقدام کنند. البته رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این تغییر را تغییر در حد و حدود حقوق مسافران نمی داند و می گوید: «این کار برای اعتباربخشی به حقوق مسافر و چارچوب بندی آن انجام شده، به این صورت که لازم هست تا در صورت بروز دیرکرد بیشتر از چهار ساعت، روی بلیت مسافران مهر ویژه زده گردد و پس از ان مسافر توان دارد برای دریافت خسارت به شرکت هواپیمایی مراجعه کند.»

این مطلبو از دست ندید!  هزار و یک مشکل برای بلیت فروشی پرسپولیس- السد

به کجا مراجعه کنیم؟
حال باید سؤال کرد باری احقاق حقوق مان طبق این دستورالعمل چه باید کنیم و به اصطلاح آیین دادرسی آن به چه نحوی هست؟ در جواب باید گفت در نخستین قدم باید به نمایندگی ایران ایرلاین خود در فرودگاه مراجعه  کرده و این حقوق را مطالبه کرد.

پیگیری از طریق رابط شرکت هواپیمایی در سازمان هواپیمایی کشوری
در فاز اول، توان دارید با ارتباط با رابط شرکت هواپیمایی در سازمان هواپیمایی کشوری که شماره آن در سایت ایرلاین موجود بوده، مبحث را مطرح و برای رسیدن به حق خود اقدام نمایید.  
 حقوق قانونی مسافران، هنگام دیرکرد هواپیما
ثبت شکایت در سایت سازمان هواپیمایی
 حال چنانچه از این راه موفق به اخذ حقوق خود نشدید، توان دارید به سایت سازمان هواپیمایی کشور به نشانی (www.cao.ir) ir) مراجعه کرده و فرم شکایت از شرکت هواپیمایی را در سایت سازمان هواپیمایی کشوری تکمیل کنید.

ثبت شکایت در سیستم «شهراه»
اگر این راه هم جواب نداد توان دارید به سیستم اینترنتی «شهراه»، مرجع تألیف شکایات وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنید. shahrah.mrus.ir) دو مرتبه هم اگر جواب اقناعی دریافت نکردید، ناامید نشوید و راه را ادامه دهید و به سایت سازمان بازرسی کل کشور مراجعه و فرم شکایتی هم در این سایت تکمیل کنید.

ثبت شکایت در سایت سازمان بازرسی کل
shekayat.bazresi.ir)

پیگیری از طریق دستگاه قضا
در شهر تهران با مراجعه به این آدرس توان دارید حقوق خود را مطالبه کنید: فرودگاه مهرآباد- جنب گمرک تلفن: ۰۲۱۶۶۸۸۶۹۰۰- ۰۲۱۴۴۶۷۱۱۲۴٫ در سایر شهرها نیز با مراجعه به دادگاه های حقوقی توان دارید مطالبه گر حقوق خود باشید. به علت خودمان.

..
تا وقتی که خود شهروندان از حقوق خود و راه های احقاق آن آگاه نباشند تغییر شگرفی در وضع ایرلاین های ما به وجود نخواهد آمد. پس این بار به علت خودمان دیگران را هم از این حقوق آگاه کنیم.