گروه: بلیط
تاریخ: ۱۸:۴۳ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
جایگاه استارتاپ ها در صنعت گردشگری ایران چیست؟

به طور مستمر ایران یک مقصد جذاب اما مملو از ابهام و راز و راز برای گردشگران بیگانه بوده هست تا جایی که خیلی وقت ها گردشگران عطای بازدید از ایران را به لقایش می‌بخشیدند. آمارها نشان می‌دهند طی سال‌های موخر آمار گردشگری چه بیگانه و چه داخلی در ایران رشد خوبی داشته هست هر […]

به طور مستمر ایران یک مقصد جذاب اما مملو از ابهام و راز و راز برای گردشگران بیگانه بوده هست تا جایی که خیلی وقت ها گردشگران عطای بازدید از ایران را به لقایش می‌بخشیدند. آمارها نشان می‌دهند طی سال‌های موخر آمار گردشگری چه بیگانه و چه داخلی در ایران رشد خوبی داشته هست هر چند که با مطلوب خود فاصله زیادی دارد. اما این اتفاق چگونه رخ داده هست؟ نقش استارتاپ‌ها در این میان چه بوده هست؟

 

استارتاپ‌ها، نیروی محرکه گردشگری ایران

رشد استارتاپ‌های گردشگری ایران در بستر دیجیتال، نقش پررنگی در این زمینه ایفا کرده هست. انتشار اطلاعات و تولید محتوای به‌روز و درست از پتانسیل‌های گردشگری در ایران، آسانی تهیه بلیط هواپیما ارزان، رزرو هتل ارزان، قیاس نرخ و … زمینه‌ساز بهبود شرایط گردشگری برای هر دو دسته گردشگران داخلی و بیگانه شده‌اند.

وی عنوان نمود که از سال ۹۲ تا به حال ۲۸ استارتاپ در حوزه‌های راهنمای شهری و گردشگری، ۱۵ استارتاپ در راستای خدمات رزرو  بلیط هواپیما  و ۱۲ استارتاپ نیز در زمینه  رزرو هتل 

 

رشد ۶۰۰ درصدی گردشگری داخلی در ۱۰ سال موخر

برای داشتن یک بررسی درست از آنچه در صنعت گردشگری کشور می‌گذرد و فضایی که استارتاپ‌ها در آن فعالیت می‌کنند، بد نیست نیم‌نگاهی به آمارهای ثبت شده دارا باشیم. آمارهای متعددی در حوزه حضور گردشگر در ایران، خبر از رشد حضور گردشگران بیگانه می‌دهند که البته در مورد میزان آنان بین سازمان جهانی گردشگری با سازمان میراث فرهنگی اختلافاتی وجود دارد.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل نظارت و بررسی گردشگری در صحبت با ایسنا گفته هست:" 23 "

علاوه بر این قیاس تعداد گردشگران داخلی در ۷ بهار گذشته بر طبق اطلاعات مرکز آمار ایران از رشد ۶۰۰ درصدی در سال ۹۷ نسبت به سال ۸۷ حکایت دارد.

زمان

تعداد کل سفرهای داخلی

بهار ۱۳۸۷

۱۷,۸۸۸,۰۴۹

بهار ۱۳۹۰

۵۴,۷۹۷,۹۴۰

بهار ۱۳۹۱

۷۱,۱۰۰,۲۰۰

بهار ۱۳۹۲

۶۲,۵۸۵,۳۰۴

بهار ۱۳۹۳

۶۹,۸۱۸,۶۶۵

بهار ۱۳۹۵

۷۵,۵۲۳,۰۵۰

بهار ۱۳۹۶

۱۰۲,۵۹۳,۹۳۲

 

علاوه بر این در بخش پروازهای بین‌المللی هم حدود ۶ میلیون نفر در پروازهایی یک سر آن ایران بوده، جا‌به‌جا شده‌اند.

 

خیز بلند برای دستیابی به گردشگری ۲۰ میلیونی

طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رده دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رده پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارد اما با این حال و علیرغم سیر مثبت چند سال موخر، گردشگری در ایران هنوز بعنوان یک صنعت شناخته نشده هست. طبق آمارهای رسمی اعلام گردیده از سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری کشور در سال ۹۳ قسمت ایران از درآمدهای صنعت گردشگری در جهان بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد بوده هست.

در همین سال سیاست‌های تازه ای برای حوزه گردشگری در ایران وضعیت گردید که با اهمیت ترین آن "میزبانی ۲۰ میلیون گردشگر بیگانه در افق ۱۰ساله" بود که زیادی مسئولان من جمله ریاست مجلس و وزرای وقت از آن پشتیبانی کردند.

 

نخستین استارتاپ ویکند گردشگری تهران

در راستای اغراض بلندمدت کشور برای دستیابی به گردشگری ۲۰ میلیونی،

از همان سال به بعد استارتاپ ویکند گردشگری هر ساله در تهران و در زیادی شهرهای دیگر من جمله مازندران، تبریز، ایلام، گیلان، مشهد و...

رخداد استارتاپ ویکند یکی از حوزه‌هایی هست که با پر و بال دادن به ایده‌های خوب حوزه گردشگری می‌تواند قدمی مثبت در رشد گردشگری ایران بردارد.

 

اهمیت رشد استارتاپ‌های گردشگری در ایران

ورود هر ساله ۵ میلیون گردشگر به ایران نشان از این دارد که صنعت توریسم از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار بهره مند هست. کسب‌وکارهایی که می‌توانند به نحو استارتاپ راه‌اندازی شده و دروازه‌های تازه ای از کسب‌وکارها را به روی اکوسیستم‌ استارتاپی ایران باز کنند.

علی رفیعی، سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی تهران در گفت و گو با شنبه‌مگ گفته هست که در حال حاضر بیشتر از ۱۰۰متقاضی در حوزه‌ ارائه و فروش فرآورده ها و خدمات گردشگری یا بازاریابی و تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری به این سازمان مراجعه کرده‌اند.

بطور کلی در چند سال موخر شاهد رشد استارتاپ‌های گردشگری متنوع از فروش آنلاین بلیط و هتل گرفته تا برپایی تورهای محلی و طبیعت‌گردی برای مسافران داخلی و بیگانه هستیم.

دسترسی راحت‌تر به اطلاعات گردشگری و همین گونه امکان خرید آنلاین  بلیط چارتر    و سیستمی و قیاس قیمت‌ها و علاوه بر این رزرو اماکن اقامتی بصورت آنلاین از اهرم‌های کلیدی رشد گردشگری در سالهای موخر ایران هستند. محتوایی که علاوه بر معرفی ایران زمینه‌ساز ایجاد عکسی امن از ایران در بین مردم کشورهای متفاوت جهان هست.

بر طبق گفته‌های آرش نورآقایی، دبیر انجمن راهنمایان گردشگری ایران در کنوانسیون جهانی گردشگری که در ایران برگزار گردید، ۳۲۰ راهنمای گردشگری با ۵۲ ملیت گوناگون به ایران آمدند. در نتیجه هر چه خوب تر بتوان پتانسیل‌های ایران با تولید محتوای بین‌المللی نشان داد، همین اشخاص می‌توانند گردشگران بیشتری را به ایران بیاورند.

گردشگریپنج ‌بخش بنیادی دارد‌: حمل‌ونقل، اقامت، خدمات تفریحی، خدمات رفاهی و راهنمایان تورها که استارتاپ‌های ایرانی در هر کدام از این بخش‌ها به نحوی حاضر هستند و باعث رونق گردشگری در ایران شده‌اند.