گروه: بلیط
تاریخ: ۱۱:۴۸ :: ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
تیک آف قیمت  پرواز

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز، گرچه طی دو ماه پیش خبرهای زیادی در مورد نوید کاهش نرخ بلیت هواپیما منتشر گردیده و حتی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز این نوید را داده است،‌ اما نرخ بلیت هواپیما چه از نوع داخلی چه بیگانه، روی گرانی در این میان نرخ ارز نیز […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز،

گرچه طی دو ماه پیش خبرهای زیادی در مورد نوید کاهش نرخ بلیت هواپیما منتشر گردیده و حتی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز این نوید را داده است،‌ اما نرخ بلیت هواپیما چه از نوع داخلی چه بیگانه، روی گرانی در این میان نرخ ارز نیز با کاهش روبه رو شده و بهمراه آن نرخ زیادی از اقلام و کالاهای بنیادی در این میان در بازار کاهش پیدا کرده، اما نرخ بلیت هواپیما همچنان برخلاف جریان سیر می‌کند و تغییر چندانی نیافته است. از سویی آژانس‌های هواپیمایی نیز اعلام می‌کنند که نرخ بلیت پروازهای بیگانه کاهش نیافته و تنها نرخ بلیت پروازهای داخلی ۱ تا ۵ درصد کاهش داشته است. در همین حال تعداد مسافران در همین حال تعداد نیز کاهش یافته و صندلی‌های تهی پروازها بیشتر از گذشته خودنمایی می‌کند. دیروز وزارت راه و شهرسازی دیروز آمار شمار پرواز، جابه‌جایی مسافر و حمل بار را منتتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد که تعداد مسافران هوایی کشور در نیمه نخست سال کنونی ۱۳ درصد کاهش داشته است. بر این اساس حدود ۲۸ میلیون مسافر داخلی و بیگانه با ۲۳۰ هزار پرواز در نیمه نخست سال کنونی در فرودگاه‌های کشور جابه‌جا گردیدند که نسبت به مدت همانند سال قبل به ترتیب ۱۳ و ۱۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۱۳ درصدی پروازها

طبق آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نیمه نخست سال کنونی ۲۳۰ هزار و ۱۳۶ پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌‌ها و پنج فرودگاه مخصوص کشور صورت گرفته است. در این مدت، ۲۷ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۳۰۴ نفر مسافر و ۲۸۴ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۱۶ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابه‌جا شده‌اند. شمار پرواز، جابه‌جایی مسافر و حمل بار در نیمه نخست سال کنونی نسبت به مدت سال گذشته به ترتیب۱۰، ۱۳ و ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بیشترین جابه‌جایی مسافر و تعداد پرواز به فرودگاه مهرآباد تعلق دارد به‌طوری که در نیمه نخست سال کنونی، ۶۵ هزار و ۹۷۳ پرواز در این فرودگاه انجام شده و هفت میلیون و ۶۶۵ هزار و ۸۶۴ نفر مسافر با این پروازها جابه‌جا شده‌اند. رتبه‌های دوم و سوم در میان فرودگاه‌ها به ترتیب مربوط به فرودگاه‌ مشهد با ۳۴ هزار و ۸۳۴ پرواز و پنج میلیون و ۴۱ هزار و ۱۵۵ مسافر و فرودگاه امام رتبه‌های دوم و سوم در میان فرودگاه‌ها به ترتیب مربوط به فرودگاه‌ خمینی (س) با ۲۷ هزار و ۵۶۹ پرواز و چهار میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۰ مسافر است. علاوه بر این فرودگاه‌های شیراز، اهواز، کیش، اصفهان، تبریز، بندرعباس و آبادان به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم پر رفت ‌وآمدترین فرودگاه‌های کشور در شش ماهه نخست سال جاری قرار دارند.

کاهش پروازهای بیگانه

در شش ماه نخست سال جاری در مجموع ۴۱ هزار و ۳۳ پرواز بیگانه در کشور انجام و ۶ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۷۸ مسافر به ابزار این پروازها جابه‌جا شده‌اند که این آمار نسبت به مدت همانند سال گذشته به ترتیب ۱۲ و ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.علاوه بر این یک هزار و ۲۵۲ پرواز بیگانه مربوط به پروازهای حج و ۶ هزار و ۴۶۲ پرواز مربوط به پروازهای عتبات عالیات بوده است که به ترتیب ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر و یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۴۰۷ نفر با این پروازها جابه‌جا شده‌اند. رده اول پروازهای بیگانه در ۶ ماه نخست سال جاری مربوط به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (س) است که ۲۷ هزار و ۱۳۵ پرواز بیگانه در آن انجام شده و چهار میلیون و ۳۲۶ هزار و ۵۴ نفر به ابزار این پروازها جابه‌جا شده‌اند که از نظر تعداد پرواز و مسافر نسبت به مدت همانند سال گذشته ۱۱ درصد افت داشته است.بعد از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (بعد از فرودگاه بین‌المللی (س)، به ترتیب فرودگاه‌ مشهد با ۶ هزار و یک پرواز و ۹۳۱ هزار و ۸۴ مسافر بیگانه و شیراز با یک هزار و ۹۹۵ پرواز و ۲۴۹ هزار و ۵۸۶ پرواز بیگانه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. بقیه پروازهای بین‌المللی در فرودگاه‌های اصفهان، تبریز، لارستان، اهواز، کیش، قشم، ارومیه، بندرعباس، کرمان، آبادان، ساری، یزد، گرگان، همدان، بیرجند، زاهدان، چابهار، رشت، کرمانشاه، زنجان، بوشهر و اردبیل انجام شده‌ است.

کاهش مسافرت‌های هوایی

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در مورد تاثیر کاهش نرخ ارز بر بلیت هواپیماها گفته است در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد تاثیرگذاری نرخ ارز از بلیت‌ها پیش بینی‌ دارا باشیم چون که این بازار هنوز به ثبات نرسیده است.در بعضی از گزارش‌ها اعلام گردیده است که نرخ بلیت هواپیما در بعضی از مسیرها به زیر ۲۰۰ هزار تومان دست یافته که این خبر ها به هیچ عنوان درست نیست و قیمت‌ها نه فقط کاهش نیافته لکن همچنان زیادی از آژانس‌های مسافرتی با همان نرخ‌های ماه پیش اقدام به فروش می کنند. طبق این گزارش کاظم‌زاده رییس کمیته حمل و نقل طبق این گزارش کاظم‌زاده رییس کمیته مجلس اعلام نموده است که باید شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌های بلیت هواپیما را تا هفته آینده کاهش دهند زیرا که هم حالا نرخ ارز کاهش یافته در نتیجه این شرکت‌ها دلیلی برای گران فروختن بلیت‌ها ندارند .امید است شرکت‌های هواپیمایی تا چند روز آینده نرخ بلیت هواپیما را کاهش دهند؛ زیرا که آمارها نشان می‌دهد میزان مسافرت در بخش هوایی بسیار کاهش یافته و این امر زمینه‌ساز زیان‌دهی زیادی از شرکت‌های هواپیمایی است در نتیجه دولت باید با تخصیص هر چه سریع‌تر ارز نیما دستاویز آن‌ها را برای گران فروشی بر طرف کند .زیادی از آژانس‌های مسافرتی نرخ بلیت هواپیما را به همان افزایش ۶۰ درصدی رخ داده در ماه‌های گذشته به فروش می‌رسانند و به گفته حالا خودشان قصد برای کاهش نرخ بلیت هواپیماها ندارند. در این بین دولت در این بین باید هر چه سریع‌تر راه‌کاری برای تقاضا کنندگان خرید بلیت هواپیما عرضه دهد. از طرف دیگر به گفته جعفر زاده شرکت‌های هواپیمایی در زمان افزایش نرخ ارز که اوج دوران پیک سفرها بود توافق نمودند تا نرخ بلیت‌ها را در حد متعادل نگه دارند. زیادی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت اربعین را ثابت نگه داشتند با این وجود افزایش چشمگیری در پروازها ایجاد نشد. به هر حال هیچکدام از شرکت‌های هواپیمایی نباید خارج از چارچوب قیمتی عرضه شده، بلیتی را با نرخی بالاتر به فروش برسانند.

این مطلبو از دست ندید!  گزارش AFC از روند بلیت فروشی برای مسابقات جام ملت های قاره آسیا ۲۰۱۹

بهانه‌ای به اسم «پیک سفر»

به باور مسئولان آژانس‌های هواپیمای نرخ بلیت پروازهای بیگانه بویژه در مسیرهای خاص در چند ماه پیش افزایش ۷۰ درصدی داشته است و هم زمان با کاهش نرخ ارز هیچ تحولی در نرخ پروازهای بیگانه صورت نگرفته است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری سبب گرانی نرخ بلیت هواپیما را نگرفتن ارز نیما توسط زیادی از شرکت‌های هواپیمایی می‌داند. رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد دلیل عدم تغییر نرخ بلیت هواپیما بعد از کاهش نرخ دلار می‌گوید:‌ کاهش تعداد مسافران به سبب این است که آبان ماه جزء پیک ایام سال شمرده نمی‌شود و ترافیک رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد دلیل عدم تغییر نرخ بلیت هواپیما بعد از کاهش نرخ مسافرتی در این ایام وجود ندارد. به گفته او زیادتر افزایش نرخ به گفته او زیادتر بلیت هواپیماها به سبب زمان پیک سفر است.

در پیک کاهش درخواست ها قرار داریم

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در عکس العمل به آمار منتشر گردیده از نیمه نخست سال کنونی در مورد کاهش تعداد مسافران هوایی کشور می‌گوید: این آمار را ندیده‌ام و از این آمار مطمئن نیستم. به سبب اینکه تقاضاها در پیک سفر با غیر از این زمان فرق دارد، می‌توانیم بگوییم از اوائل مهر تعداد پروازها و مسافران کاهش داشته، اما تعداد آن را باید محاسبه کنیم. در نتیجه کاهش تعداد مسافران در این دوره طبیعی است. تحلیل آمارها بسیار با اهمیت است و نباید طبق پیش بینی و تصور باشد. این آمارها تا حدی وجود دارد اما دقیق آن را باید ارزیابی کنیم.

عدم دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به سیستم نیما

جعفر زاده در جواب به این سوال که به چه سبب نرخ دلار کاهش پیدا کرد، اما نرخ بلیت کاهش پیدا نکرده است،‌ گفت: در پی این مبحث بودم زیرا سؤال زیادی از خبرنگاران است.

همان‌گونه که در گذشته عنوان شد،‌ قرار بر این بود که نرخ بلیت هواپیما طبق نرخ سیستم نیما تعیین گردد. یعنی شرکت‌های هواپیمایی بتوانند طبق قیمتی که در سیستم نیما عرضه می‌شود، از آن ‌استفاده کنند. نرخ سیستم نیما کمتر از ۹ هزار تومان است و باید طبق آن محاسبه می‌شد. در حال حاضر اینکه همه به این نرخ دسترسی دارند یا خیر را ارزیابی می‌کنم. وقتی که نرخ سیستم نیما را تعیین می‌کنند باید شرکت‌های هواپیمای بتوانند از این سیستم استفاده نمایند. قطعی شده تا شرکت‌ها بتوانند از این سیستم استفاده نمایند، اما این اتفاق رقم نخورده است.

کاهش نرخ بلیت در آینده‌ای نامعلوم

او می‌گوید:‌ با استفاده کردن شرکت‌های هواپیمایی از سیستم نیما و اعلام نرخ پایین‌تر از طریق سیستم نیما طبیعی است که نرخ بلیت‌ها کاهش پیدا نماید، منتها نمی‌توانم زمان کاهش نرخ بلیت هواپیماها را اعلام کنم، اما قرار است که این اتفاق رقم بخورد. بانک مرکزی هنوز امکان استفاده شرکت‌ها از ارز نیمایی فراهم نشده است. وقتی که شرکت‌ها بتوانند از این ارز استفاده نمایند آن زمان می‌توان از آن‌ها سؤال کرد که به چه سبب نرخ بلیت خود را طبق دلار ۱۴ هزار تومانی یا ۱۰ هزار تومانی احتساب می‌کنند و با آن‌ها برخورد کرد. به هر حال طولی نمی‌کشد که امکان استفاده شرکت‌ها از این سیستم مهیا گردد و به نحو طبیعی شاهد کاهش نرخ می باشیم.

نرخ معقول؛ مسافران زیادتر

جعفر زاده در جواب به این سوال که آمار کاهش تعداد مسافران هوایی این حس خطر را برای ناوگان هوایی به وجود نمی‌آورد، گفت:‌ عاملان مختلفی در عرضه و درخواست ها موثر باشد؛‌ ‌نرخ ارز و چگونگی خدمات‌دهی در تعیین نرخ دخیل است و نمی‌توان تنها یک عامل را تعمیم داد. اگر نرخ بلیت هواپیما منطقی و معقول باشد، قطعا تعداد مسافران نیز افزایش می‌یابد. امید داریم بسیار زود و فوری کاهش نرخ اتفاق افتد.

نوسازی؛ در اولویت سازمان هواپیمایی کشوری

سخنگوی سازمان هواپیمایی در مورد وضع ناوگان هوایی کشور می‌گوید: احتیاج به نوسازی ناوگان‌ هوایی بشدت احساس می‌شود و ما حجم زیادی در این زمینه داریم که لازم است ناوگان افزایش پیدا نماید و فکر نمی‌کنم این از اولویت‌های سازمان حذف شده باشد.‌ ‌ نوسازی ناوگان از اولویت‌های دولت و سازمان هواپیمایی کشوری است. شرکت‌های هواپیمایی به پای محدودیت‌ها نمی‌نشینند. شرکت‌ها اهتمام می‌کنند به تقاضاهای خود جواب دهند، اما من نمی‌توانم هیچ قولی بدهم، باید شرایط را سنجید.