گروه: بلیط
تاریخ: ۱۵:۳۳ :: ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
تکرار این روزهای اصلاح طلبان: تهران باید گران گردد/  لطفا مواظب جیب های خود باشید!

سرویس سیاست مشرق – اصلاح طلبان از بدو روزی که صندلی های شورای شهر تهران را در اختیار گرفته اند، بر طبل گران کردن پایتخت می کوبند. تکرار متعدد این مبحث از سوی اصلاح طلبان متفاوت از شهردار امروز و روز گذشته تهران گرفته تا بعضی از شورای شهری ها و فعالین سیاسی این جناح […]

سرویس سیاست مشرق – اصلاح طلبان از بدو روزی که صندلی های شورای شهر تهران را در اختیار گرفته اند، بر طبل گران کردن پایتخت می کوبند. تکرار متعدد این مبحث از سوی اصلاح طلبان متفاوت از شهردار امروز و روز گذشته تهران گرفته تا بعضی از شورای شهری ها و فعالین سیاسی این جناح نشان می دهد که اصلاح طلبان مصمم می باشند که پروژه گران سازی یا خوب تر بگوییم گرانفروشی شهر تهران را به دستاویز بیرون کردن فقرا و مهاجرین و خلوت کردن شهر را به اجرا بگذارند.

اما تا به حال چه کسانی از گرانی کردن شهر تهران حرف گفته اند.

زیادتر بخوانید:

اصرار نجفی و کرباسچی به افزایش هزینه های شهر تهران

نجفی هزینه بی سوادی در مدیریت ترافیک را به گردن تهرانی ها انداخت

هزینه شهرهای بزرگ را فراوان کنید تا برای پول دارها بهشت شود و برای مستضعفان جهنم!

شهردار تهران در زمان معاونت دم از گرانی زد

در آبانماه سال جاری در وقتی که هنوز شهرداری «پیروز حناچی» تأیید نشده بود از شهردار جدید تهران فیلمی منتشر شده است که وی نیز همین نظریه را مطرح می نماید. در این فیلم دو مبحث توسط آقای شهردار مطرح می شود. اول اینکه بایستی مثل تیم ملی از کشور مدیر خارجی وارد کنیم؛ چراکه مسائل مدیریت شهری کمتر از تیم ملی نیست. از طرف دیگر وی مطرح می نماید که باید هزینه تهران را زیادتر کنیم تا مردم از شهر به حومه کوچ کنند.

از طرف دیگر وی مطرح می نماید که باید هزینه تهران را زیادتر کنیم تا مردم از شهر به حومه کوچ کنند. شهردار جدید تهران با بیان اینکه دریافت عارضه ها رفت و آمد از بزرگراه ها در زیادی از شهرهای دنیا انجام می شود گفت:

«»

اما دو روز پس از فشار افکارعمومی وی در صحبت با مهر ضمن کوتاه آمدن از مبحث خود گفت:

« شهردار جدید تهران با بیان اینکه دریافت عارضه ها رفت و آمد از بزرگراه ها در زیادی از شهرهای دنیا انجام می شود گفت:«دریافت عارضه ها از پروژه هایی که در آینده احداث خواهد گردید در دستور کار قرار می گیرد.»

کرباسچی: محل تأمین درآمد شهرداری گرفتن عارضه ها از مردم است

در همین ارتباط اخیراً، «غلامحسین کرباسچی»، شهردار تهران در دوره اصلاحات در مورد کوشش برای تأمین درآمد پایدار برای شهرداری گفت:

« »«درآمد پایدار شهرداری باید مبتنی بر این فلسفه باشد که هرکس از شهر و ابزارها شهری زیادتر استفاده می کند، باید بار بیشتری از هزینه های شهر را بر دوش داشته باشد؛ چراکه قرار نیست سوبسیدی از دولت، درآمد نفت و مراجع ملی به سازمان شهرداری داده شود. اگر بخواهیم مدیریت شهری را به یک مجموعه آپارتمانی تشبیه کنیم، شورای شهر نقش هیئت مدیره را ایفا می کند و شهرداری، مدیر مجموعه ساختمانی ای است که ٧٠٠ کیلومتر طول و عرض دارد.

نجفی: هزینه زندگی شهری در تهران نسبت به سایر پایتخت های جهان چندان فراوان نیست

«محمد علی نجفی» شهردار اسبق و اول اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم که حواشی بسیاری داشت و با مدیریت ناقص خود هفت ماه شهر تهران را معلق رها نمود با بیان اینکه هزینه زندگی شهری در تهران نسبت به سایر پایتخت های جهان چندان فراوان نیست، یکی از

این خود یکی از درآمدهای پایدار شهرداری و امکان جدید برای تعدیل هزینه های آن است».

وی در این باره می گوید:

«زیاد کردن هزینه شهر تهران من جمله طرح های دور و دراز اصلاح طلبان برای پایتخت است که از زمان محمدحسن ملک مدنی، پنجاه و سومین شهردار تهران که در دوران اصلاحات و شورای شهر اول بر صندلی مدیریت پایتخت تکیه زد طرح شده است. «یکی اینکه شهروندان هزینه استفاده از خدمات شهری را بپردازند. اگر پدیده ای در شهر ایجاد عارضه ایجاد می کند، عارضه ها آن پدیده را باید از شهروندان دریافت نمود و به سوژه ای که موجب برطرف این عارضه می شود تخصیص یابد. البته من اعتقاد دارم که این مساله یک غفلت استراتژیک در همه شهرهای کشور است. این استراتژی موجب برطرف آلودگی ها و مزاحمت ها و ایجاد محیطی آرام در شهرها می شود. »

صفایی فراهانی: هر شهروندی که تهران زندگی می کند باید هزینه شهر را بدهد

اما این دیدگاه بسیار زود در شهرداری تهران فراموش گردید.

»در این خصوص محسن صفایی فراهانی، فعال اصلاح طلب در صحبت با روزنامه کارگزارانی آرمان گفت: شهرداری ها باید در پی ایجاد درآمد پایدار باشند، زیرا در غیر این صورت نمی شود شهرهای بزرگ را اداره کرد.

وی اضافه کرد: هر شهروندی که در شهر بزرگ زندگی می کند باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را قبول کند.

صفایی فراهانی گفت: شورای شهر باید در پی اجرای طرح جامع و درآمد پایدار برای شهر بوده و به آن متعهد باشد.

وی دنبال کرد: در بیشتر کشورهای توسعه یافته، مردم با عوارضی که در شهرهای بزرگ بابت زندگی و استفاده از خدمات شهری می پردازند درآمد آن شهر را تأمین می کنند. صفایی فراهانی گفته فردی که در تهران زندگی می کند نسبت به یک شهروند که در یک شهر کوچک زندگی می کند، باید دو نوع عارضه ها به شهرداری پرداخت کند.

در نتیجه باید نوع و میزان پرداخت عارضه ها در شهرهای بزرگ و کوچک عوض شود.

او تصریح نمود: این با اهمیت علت می شود که جلوی کوچ های بی رویه گرفته شود، زیرا فرد وقتی می بیند برای زندگی در شهرهای بزرگ ناگزیر باید هزینه های بسیار بیشتری را متقبل شود. صفایی فراهانی گفت: واضح است که آنان زندگی در همان شهرهای کوچک را به کوچ در شهرهای بزرگ ترجیح دهد.

جلوگیری از کوچ با افزایش هزینه های شهر تهران

در نتیجه اعتقاد دارم شورای شهر موفق در کشور، شورایی است که بتواند درآمدهای پایدار را برای شهر ایجاد کند و هزینه های اداره شهر را از خود مردم بگیرد.

«امکان ایجاد ممنوعیت برای کوچ به تهران دشوار است و باید مثل سایر کشورهای ارتقا یافته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد»؛ این سخنان را «سیدحسین هاشمی»، استاندار اسبق تهران به زبان آورد؛ کسی که حل مشکلات ساکنان تهران و آسان سازی شرایط زندگی آنان، یکی از اصلی ترین وظایف وی است!

جالب اینجاست که همین سخنان قبل تر از زبان استانداراسبق تهران رسانه ای شده بود.

وقتی شورای شهری ها بدهی دولت را از مردم می گیرند

با این وجود به نظر می آید که اصلاح طلبان با این ایده ها مصمم به افزایش هزینه های شهر تهران می باشند و زیادتر تهران را مشابه یک بازار و محل درآمد نگاه می کنند. سیدحسن رسولی عضو شورای شهر تهران نیز اخیراً در مورد عدد دقیق میزان بدهی ها دولت به شهرداری اعلام نمود: تا به حال بیشتر از ۲,۲۰۰ میلیارد تومان شناسایی و تأیید شده است و ۱۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هم در قالب سندهای خزانه دولت به شهرداری پرداخت شده است. البته میزان طلب شهرداری از دولت بر مبنای آنچه آقای قالیباف به ما گزارش داده پیش از این گرانی ها رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان است. البته شهرداری هم بابت تضامین فایناس هایی که دریافت کرده به دولت بدهکار است و منحصرا این نیست که شهرداری از دولت مطالباتی داشته باشد.

این درحالی است که به صورت کاملاً سیاسی در «محمد علی نجفی» به عنوان شهردار سخنان «محمد باقر قالیباف» شهردار پیش از خود را تکذیب کرده بود. اما اکنون رسولی مطرح می نماید که دولت بدهی زیادی به شهرداری تهران دارد.

این مطلبو از دست ندید!  تکذیب تهیه بلیت برای برانکو از سوی باشگاه

رسولی در مورد مدیریت پروژه های معطل مانده شهرداری در حوزه زیرساخت های شهری گفت:

هرچند که با همین بدهی ها محمد باقر قالیباف شهر تهران را با پیشرفت چشمگیری اداره نمود و دم از گرانی شهر تهران نزد.

الان بزرگراه هایی که داریم مثل صدر، مثل مدرس و … اینها با استفاده از مراجع شهرداری ساخته شده است و طبعاً مردم برای گذر ازآن عوارضی پرداخت نمی کنند اما می باشند در این بین، پروژه هایی که ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امکان سرمایه گذاری برای اتمام باقی پروژه توسط بخش خصوصی به صورت ساخت، بهره برداری و برگرداندن به شهرداری (بی او تی) وجود دارد؛ مثل آزادراه جدید تهران-پردیس در حوزه وزارت راه.

وی در مورد تأمین هزینه های توسعه زیرساخت های شهری گفت: در داخل شهر آنچه تاکنون در حوزه بزرگراهی ساخته شده است برای عموم مردم رایگان است اما آنچه زین پس به روش مشارکتی ساخته بشود حتماً باید قسمتی از هزینه ساخت را از بهره بردار دریافت کنیم، در نهایت نمی شود شهر را معطل کرد.

میرلوحی: نرخ حقیقی بلیت مترو ۱۰ هزار تومان است / مردم تهران باید هزینه زندگی در تهران را بپردازند

رسولی در مورد مالیات هایی که مردم تهران به شهرداری و دولت می پردازند نگفت که این مورد ها کجا صرف می گردند.

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران اظهارداشت: بر طبق قانون باید یک سوم هزینه تمام شده بلیط مترو را استفاده کننده، یک سوم دیگر را شهرداری و یک سوم را دولت تأمین کند.

وی با گلایه از اینکه ما نمی گوییم زندگی در تهران باید گران بشود اضافه کرد:

باید کسی که در تهران زندگی می کند هزینه های زندگی در تهران را پرداخت کند وحمل و نقل عمومی همزمان با این ظرفیت خودرو و استفاده همه روزه بنزین خودروهای شخصی که اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه مترو تهران نرخ حقیقی بلیط را ندارد اضافه کرد: در حال حاضر تنها با توجه به هزینه های بهره برداری و آن هم تنها هزینه های جاری عدد اعلامی ۲,۳۰۰ تومان است که طبق آنچه در دنیا معمول است نرخ بلیط در تهران چیزی در حدود ۱۰ هزار تومان تمام می شود.

سخنگوی دولت اصلاحات در عکس العمل به سخنان این عضو شورای شهر گفت:

پس از این سخنان پرمعنای عضو شورای شهر تهران، «عبدالله رمضان زاده» سخنگوی دولت اصلاحات در عکس العمل به این سخنان گفت: شما بروید به اصلاح ساختار بپردازید.

عکس العمل چمران به طرح گرانی تهران / چکیده اش این است ایران را گران کنیم تا مردم از ایران بروند!

«مهدی چمران» ریاست پیشین شورای شهر تهران در عکس العمل به سخنان محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران که بیان کرد هزینه حقیقی بلیت مترو ۱۰ هزار تومان است و افرادی که در تهران زندگی می کنند باید هزینه آن را بپردازند، گفت:

به جای حرف گفتن از بلیط ۱۰ هزار تومانی مترو به اصلاح ساختار شهرداری بپردازید و شهرداری را هوشمند و چالاک کنید.

اینکه شهر تهران را گران کنیم تا مردم از شهر بیرون بروند، چکیده اش این می شود که ایران را گران کنیم تا مردم از ایران بروند، چون شهرهای دیگر هم گران می شود و مردم باید به نقاط ارزان تر بروند. ریاست پیشین شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم باید هزینه های شهر خود را به صورت منطقی پرداخت کنند، گفت: اینکه تهران را گران کنیم تا مردم بیرون بروند، درست نیست.

زیرا مردم بیرون نمی روند و افرادی که فروشنده می باشند، اجناس خود را گران تر می کنند و این وضع منحصرا فشاری بر روی دوش کسانی می شود که در تهران کارمند می باشند و توان ندارند از شهر خارج گردند.

وی با بیان اینکه بر طبق محاسبه های شورای چهارم نرخ تمام شده بلیت مترو با احتساب عارضه ها اداره مترو و تعمیرات آن ۳ هزار تومان شده بود، گفت: در این محاسبه های هزینه ساختمان ها لحاظ نمی گردید، زیرا یک بار برای ساخت از مردم پول گرفته شده بود و قرار نبود که هر سال مردم برای ساختمان ها پول پرداخت کنند.

چمران اضافه کرد: از این ۳ هزار تومان هم یک سوم را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را هم استفاده کننده با خرید بلیت پرداخت می کرد.

«جریمه تولید زباله» زمزمه تازه حناچی برای تهرانی ها

«پیروز حناچی»، شهردار اصلاح طلب تهران جدیدا طی اظهاراتی در نشست اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان استان تهران گفته است:

ریاست پیشین شورای شهر تهران با اهتمام بر اینکه هزینه اداره شهر گران است و باید به شکلی کار کرد که این گرانی منحصرا بر دوش مردم تحمیل نشود، تصریح نمود: اگر دولت قسمت یک سومی خود را بدهد، هر ساله ۸۰ میلیارد تومان به مترو پرداخت خواهد گردید.

دولت باید شهرداری ها را در انجام ماموریت های حاکمیتی مثل توسعه حمل و نقل عمومی، دفع پسماند، برطرف آلودگی هوا و مراجع پایدار پشتیبانی نماید که البته شرایط شهرداری تهران در قیاس با زیادی از شهرهای دیگر خوب تر است.

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از ایرنا، حناچی در بخش دیگری از صحبت هایش نیز با بیان اینکه در زیادی از کشورها اگر آشغال بخوبی تفکیک نشود شهروندان متحمل جریمه های سنگین می گردند، اظهار می کند:

استفاده از سازمان های مردم نهاد، افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کاهش پسماند و «افزایش هزینه تولید زباله» او اضافه می کند: وقتی شهرداری در پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل رو به رو می شود، توان ندارد به مباحث زیست محیطی و مسائل دیگر پرداخت کند.

با «تونل» های تهران هم باید جیب شهروندان را تهی کرد

جالب اینکه تا به امروز، اصلاح طلبان این پروژه ها را با شائبه انتخاباتی بودن تخطئه کرده اند اما اکنون ظاهراً وقت چیدن میوه های مدیریت جهادی و تهی کردن جیب مردم رسیده است!

جدیدا یک مورد دیگر به زمینه های گرفتن پول از شهروندان تهرانی اضافه شده است: گذر از تونل های شهری؛ تونل هایی که در دوره های گذشته با بودجه شهرداری تهران – از بودجه عمرانی شهر و مالیات شهروندان – ساخته شده است -، اکنون مدیریت جدید در پی اکتساب درآمد از آنهاست. جالب اینکه تا به امروز، اصلاح طلبان این پروژه ها را با شائبه انتخاباتی بودن تخطئه کرده اند اما اکنون ظاهراً وقت چیدن میوه های مدیریت جهادی و تهی کردن جیب مردم رسیده است!معاونت حمل و نقل و ترافیک هفته گذشته لایحه ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه نموده است که طبق آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عارضه ها گذر و مرور می شود.

پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد ارزیابی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی ارزیابی شده که سر انجام لایحه به تأیید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود.

باید در انتظار ماند و درنهایت این طرح و عکس العمل شهروندان به کاسبی جدید شهرداری تهران را نظاره کرد.