گروه: شغل
تاریخ: ۳:۴۸ :: ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
تولید ذغال صنعتی توسط کارآفرین مبتکر   دارابی

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری تسنیم از داراب، ، محمدحسین فرحبخش کارآفرین مبتکری از اهالی جنت شهر داراب است که با خلاقیت خود از شاخه‌های زائد درختان نوعی زغال صنعتی تولید کرده است. تولید این دو محصول 60 درصد بازار شهرستان داراب را تحت مدیریت خود دارد و زمینه‌ساز تبادل شایسته ای در […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری تسنیم از داراب، ، محمدحسین فرحبخش کارآفرین مبتکری از اهالی جنت شهر داراب است که با خلاقیت خود از شاخه‌های زائد درختان نوعی زغال صنعتی تولید کرده است.

تولید این دو محصول 60 درصد بازار شهرستان داراب را تحت مدیریت خود دارد و زمینه‌ساز تبادل شایسته ای در میدان ارائه و درخواست ها است. این کارآفرین عمده مشکل خود را در راستای بازاریابی می‌داند. هر چند در راستای فروش محصول موفق عمل کرده اما طرح تولیدی وی استحقاق شرایط مناسب‌تری دارد.

فرحبخش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه زغال صنعتی تولیدی ما نوعی زغال حرارتی است، می‌گوید: ایده اولیه این زغال بعد از هرس کردن شاخه‌های زائد درختان تشکیل شد و از آنجا که همه کشاورزان شاخه درختان هرس شده را جمع‌آوری می‌کردند به ناگهان ظرفیت بسیاری از شاخه‌ها سوزانده می‌شد و تولید زغال حرارتی از همین طریق اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه از عصاره چوب نوعی کود ارگانیک تولید کرده است، بیان می‌کند: چهار سال است کار خود را شروع کرده‌ایم و دست کم ده نفر به صورت مستقیم و عده دیگری غیرمستقیم در کارگاه ما مشغول به کار می باشند.

این کارآفرین می‌گوید: محصولی که تولید کردیم از سر احتیاج و با امتحان و خطا همراه بوده است به به صورتی که بعد از دو سال امتحان و خطا به تولید انبوه دست یافته و حالا از هر دو تن شاخه درخت، 500 کیلوگرم زغال تولید می‌شود.

فرحبخش با تبیین اینکه وام بسیج سازندگی برای اقدامات تولیدی مناسب نیست، اضافه می‌کند: از بسیج سازندگی وام دریافت کرده‌ایم اما از آنجا که نفع این وام فراوان است، برای شغل ها تولیدی چندان مناسب نیست و چنان چه وام‌های اقتصاد مقاومتی بازپرداخت ۶ ماهه تا یک ساله و بازپرداخت کمتری داشته باشد، کارآفرین می‌تواند با مجال و تمرکز بیشتری بر روی طرح خود کار کند.

وی تبیین می‌کند: سامانه آموزشی ما ضعیف است و آموزشی که ارائه می‌شود در عرصه اقتصادی و اشتغال  کارآمد نیست همچنین یافتن کارگر خوب دشوار بوده و کارگران موجود چندان تعهدی به کار ندارند یا در بسته‌بندی و تولید ضعیف کار می‌کنند.

این کارآفرین خاطرنشان می‌کند: در اوایل کار عمده مشکل ما در فاز بازاریابی و فروش بود و حالا برای ثبت محصول خود با روند پیچیده‌ای رو به رو هستیم. برای ثبت اقدام کرده اما هنوز مراحل کار کامل نشده است.

مدیر صنعت و معدن و تجارت داراب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: طرح آقای فرحبخش ایده نو و جالبی است و چنین طرح‌های ابتکاری در قالب تولیدی مورد پشتیبانی ما قرار دارند. این طرح‌ها برای دریافت تسهیلات روستایی به فرمانداری معرفی‌ و بعد از طی مراحل تولید، اتحادیه‌ها مجبور به مشارکت در جهت ثبت و معرفی محصول در بازار می باشند.

محمد خرمدل اضافه می‌کند: نظر به اینکه بازاریابی فرآورده ها تولیدی به عهده کارآفرینان است آنان باید برای بازاریابی به‌طور مستقل اقدام کنند و ما برای ارجاع به واحدهای صنفی و اتحادیه‌های مربوط، کارآفرین را پشتیبانی می‌کنیم.

وی برندسازی را از ارکان فعالیت تجاری مستمر و پایدار می‌داند و اقرار می‌کند: عدم مراجعه کارآفرینان برای برندسازی محصولشان یکی از مشکلات این حوزه است این در حالی است که پیگیری این کار، روند تولید و ارائه را مثل زنجیره‌ای به هم ملحق شده و مستحکم می‌‌سازد.

مدیر صنعت و معدن و تجارت داراب خاطرنشان می‌کند: معضلات عرصه کارآفرینی کاوش شده و برای آن‌ها چاره‌اندیشی می‌شود چنان چه کارآفرینان در مراجعه به دستگاهی برای دریافت مجوز و سایر امور اداری به مانع برخورد نمایند با حضور کارآفرینان و مسئولان مربوط مشکلات بین دستگاهی در تیم آسان سازی و برطرف موانع ارزیابی و برطرف می‌شود.

آن چه مشخص است برطرف کردن موانع موجود در مسیر کارآفرینان بویژه کارآفرینان خلاق و مبتکری که طرح‌های آنان می‌تواند چرخ تولید را دیگرگونه به گردش درآورد علاوه بر این پشتیبانی کارآفرینان در روند برندسازی، بازاریابی، معرفی و ارائه محصول در بازارهای داخلی و بین المللی و پشتیبانی مالی و معنوی از طرح‌های تولیدی می‌تواند گام‌های موفقی در راستای خودکفایی  کشور بردارد.

گزارش از سمیه انصاری‌فرد