تاریخ: ۱۰:۵۴ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
تور  طبیعت گردی؛ اکوتوریسم یا خراب کردن طبیعت؟

روزنامه همدلی درج کرد: چند سالی هست که صنعت اکوتوریسم در کشور شکل گرفته و هیجان آفرود سواری زیادی را به سمت طبیعت بکر بویژه منطقه های کویری کشانده هست. استقبال از طبیعت گردی از سوی بعضی از مردم، منتج به شکل‌گیری تورهای طبیعت‌گردی و جولان تورهای آفرود در منطقه های طبیعی کشور شده هست، […]

روزنامه همدلی درج کرد: چند سالی هست که صنعت اکوتوریسم در کشور شکل گرفته و هیجان آفرود سواری زیادی را به سمت طبیعت بکر بویژه منطقه های کویری کشانده هست. استقبال از طبیعت گردی از سوی بعضی از مردم، منتج به شکل‌گیری تورهای طبیعت‌گردی و جولان تورهای آفرود در منطقه های طبیعی کشور شده هست، تا طبیعت بکر زیر چرخ خودروهای دو دیفرانسیل له گردد.

برای صحت سنجی بازار داغ تورهای گردشگری، کافی هست سری به اینترنت یا شبکه‌های مجازی بزنیم، با ظرفیت انبوهی از تبلیغات تورهای کویرگردی و طبیعت گردی رو به رو می‌شویم که با عکس‌های دسته جمعی و زیبا در دل طبیعت در پی جذب هر چه زیادتر مشتری می باشند. مشتری‌های که به گفته دغدغه‌مندان محیط زیست، به سبب آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد می‌آورند، زیادی از آنان مهمان های خوبی برای طبیعت نیستند.

تور‌های طبیعت گردی؛ اکوتوریسم یا خراب کردن طبیعت؟

از یک سو، به این سبب که طبیعت گردی مورد اقبال عمومی قرار گرفته هست، می‌توان خشنود بود که صنعت گردشگری در کشور رو به پیشرفت هست و علاقه مردم به طبیعت زیبای کشور رو به افزایش هست، اما جنبه تلخ ماجرا این هست که این طبیعت گردی به سبب فقدان نظارت و گردشگری بی‌ضابطه به نرخ خراب کردن جدی طبیعت و محیط زیست تمام می‌شود.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند: حمله گردشگران به منطقه های بکر طبیعی مثل منطقه های کویری یا حتی جنگلی و …در قالب تورهای اکوتوریسم صدمات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد کرده هست. به نحوی که پوشش گیاهی منطقه های مورد توجه آفرودسواران نسبت به سال های قبل کاهش محسوسی یافته هست. فارغ از خراب کردن محیط زیست و مراجع طبیعی، با ورود آفرودسواران آرامش و سکوت بکر که خاص این منطقه های هست بر هم می‌خورد و آلودگی صوتی جای آن سکوت آرام‌بخش را می‌گیرد.

جدیدا نیز، «اللهیار دولتخواه»، ریاست اداره مراقبت از محیط زیست آران و بیدگل در مورد تاثیر مخرب آفرود سواران بر طبیعت به رسانه‌ها گفت: وظیفه اداره مراقبت از محیط زیست محافظت گونه های جانوری و زیستگاه موجودات کویری هست که با ورود غیر اصولی خودروها و موتور‌سیکلت‌های سنگین باعث نابود شدن زیستگاه انواع گونه‌های نادر روباه شنی، گربه‌وحشی، گربه شنی و کاراکال و انواع پرندگان شکاری می گردد.

وی یادآور گردید: وقتی فرهنگ درست استفاده از خودروها را نداریم همان خوب تر که وارد کویر نشویم، چون خسارتی که بعضی خودروها به محیط زیست می زنند و زمین ها را شخم می‌زنند دیگر قابل جبران نخواهد بود و ضمن خراب کردن محیط زیست در سال‌های آینده طوفان شگرف خاک و شن را به سوی منطقه روانه خواهد کرد.

در حالی که زیادی از گردشگران با نام اکوتوریسم کمر به نابود شدن منطقه های طبیعی و بکر کشور بسته‌اند که این نوع اکوتوریسم با تشریح جهانی آن فاصله زیادی دارد. در تشریح جهانی اکوتوریسم آمده هست: «اکوتوریسم سفری هست مسوولانه به منطقه های طبیعی، که باعث محافظت محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی گردد.» » اما با اندک ارزیابی برنامه و محتوای بیساری از تورهای طبیعت‌گردی در کشور درمی‌یابیم که شیوه رایج اکوتوریسم در کشور، به‌صورت ماهوی با تشریح نرمال اکوتوریسم و گردشگری پایدار درتضاد هست و تنها جنبه مفرح بودن در آنان لحاظ شده هست.

این مطلبو از دست ندید!  سفر به پایتخت طبیعت ایران در ایام نوروز/سفر به لرستان سرزمین پل‌ها وآبشار‌ها را از دست ندهید+تصاویر

یک کارشناس محیط زیست عارضه تورهای طبیعت گردی را به ناتوانی فرهنگ طبیعت گردی در کشور گره زد و گفت: بچه که بودیم در کتاب‌ها می‌خواندیم «ادب آداب دارد». در نتیجه طبیعت گردی هم آداب دارد. آدابی که به جرات می‌توان گفت تعداد انگشت‌شماری از افرادی که به نام گردشگر طبیعت و با ژست اکوتوریسم به این وسعت وارد می‌شوند، از آن اطلاع دارند. ضمن این که باید یاد آور شوم که شکل و محتوای سفرهای ایرانیان به طبیعت، طبیعت گردی هست نه اکوتوریسم! چون که مسئولانه نیست. طبیعت گردی که مسئولانه نباشد اصطلاح اکوتوریسم بر آن اطلاق نمی‌شود.

««مریم مرادیان» اکوتوریسم را این چنین تشریح کرد:« اکوتوریسم یک سفر مسئولانه به منطقه های بکر طبیعی هست و علاوه بر لذت به فهم ویژگی‌های فرهنگی آن منطقه نیز می پردازد و این امر باعث ترویج مراقبت از محیط زیست می‌شود و به دلیل دغدغه‌مندی افراد، اهتمام می گردد تا اثرها منفی در محیط بر جای نماند و شرایطی را نیز جهت اشتغال و بهره مندی های اقتصادی و اجتماعی مردم بومی (محلی) آن منطقه فراهم می‌کند. در نتیجه کسی که به طبیعت سفر می‌کند، الزاما یک اکوتوریست شمرده نمی توان.»

چراکه، درواقع افرادی که تعلیم نمی‌بینند نه فقط به خود، لکن به طبیعت هم عارضه می‌رسانند.

مرادیان به تاثیرات مخرب آفرودسواران بر طبیعت اشاره نمود و اضافه کرد: این ماشین‌های دو دیفرانسیل ضمن این که پوشش گیاهی را خراب کردن کرده و خاک‌های منطقه های کویری را پودر می‌کنند، باعث بیم و وحشت حیوانات کویری نیز شده‌اند، به نحوی که زیست‌گاه زیادی از حیوانات ناامن شده و آنان در پی زیست‌گاه امن، به اضطرار از زیست‌گاه طبیعی خود خارج می‌شوند و این مبحث مخاطرات زیادی را برای آنان بهمراه دارد.

این کارشناس محیط زیست کلید حل مسئله را در دستان سازمان‌های ذی ربط دانست و اضافه کرد: با توجه به رونق تورهای آفرود در کشور که به عنوان یک ورزش رسمی نیز ثبت شده هست. نمی‌توان از برپایی آن جلوگیری کرد، اما می‌توان با راهکارهای درست خطرهای آن را برای طبیعت کاهش داد. راهکارهایی من جمله تحت پوشش قرار گرفتن منطقه های مد نظر تحت مراقبت محیط زیست جهت نظارت زیادتر، سازگاری بین دستگاه‌های اجرایی برای افزایش دایره نظارت، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در راستای مراقبت از مراجع طبیعی و پخش بروشور، افزایش گشت‌های یگان مخصوص مراجع طبیعی و محیط زیست و علاوه بر این همکاری زیادتر با هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری و کمیته گردشگری ورزشی هیئت ورزش‌های همه گیر، تا برپایی این تورها سر و سامان بگیرد و شاهد پایین ترین عارضه به محیط زیست و مراجع طبیعی کشور باشیم.