گروه: تور
تاریخ: ۱۲:۴۸ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
تنها راه رهایی جامعه از بیکاری، مهارت آموزی نیروی کار هست

یعقوب نماینده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ماموریت و رسالت سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور تامین و تربیت نیروی کار ماهر مورد احتیاج بازار کار و ایجاد فرهنگ فنی در جامعه هست. وی اضافه کرد: در تمامی استان های کشور ادارات کل سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور مستقر […]

یعقوب نماینده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ماموریت و رسالت سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور تامین و تربیت نیروی کار ماهر مورد احتیاج بازار کار و ایجاد فرهنگ فنی در جامعه هست.

وی اضافه کرد: در تمامی استان های کشور ادارات کل سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور مستقر می باشند و میتوان گفت بین ادارت کل ۳۱ استان، اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی منسجم ترین و مطرح ترین مجموعه محسوب می گردد و با توجه به صنعتی بودن استان، شالوده ی آن منسجم هست. 

 وی با اظهار این که جایگاه ها تعلیم فنی و حرفه ای استان در تمامی شهرستان ها بجز شهرستان چاراویماق مستقر هست، اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان تبریز دارای چهار مرکز تعلیم فنی و حرفه ای بوده و شهرستان های مراغه و بناب نیز از دو مرکز تعلیم فنی وحرفه ای برخوردار می باشند. 

 مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: در آذربایجان شرقی حدود ۶۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال هست که با مالکیت خصوصی و اخذ مجوز از اداره کل تعلیم فنی و حرفه ای فعالیت می کنند، تمامی مباحث و روال این آموزشگاه ها توسط اداره کل کاوش می گردد. 

 وی با اظهار اشاره به این که ۲۸ مرکز تعلیم فنی و حرفه ای در جوار کارخانه های استان فعالیت می کنند، اضافه کرد: این جایگاه ها در جوار صنعت های مطرح مثل تراکتور سازی، ماشین سازی، شیر پگاه، شیرین عسل و...مشغول بالا بردن سطح علمی کارگران مجموعه های صنعتی می باشند. 

 وی گفته بود: از برنامه های دیگر اداره کل تعلیم فنی وحرفه ای استان، تعلیم در جوار دانشگاه هاست که تحت عنوان جایگاه ها بالا بردن شایستگی های دانشجوهای در بیشتر دانشگاه های استان فعال می باشند.

  نماینده افزود: تعلیم در زندان ها و ندامت گاه ها نیز یکی دیگر از  فعالیت های فنی و حرفه ای در استان هست، جایگاه ها تعلیم فنی و حرفه ای در تمامی زندان های استان و جایگاه ها ماده ۱۵ و ۱۶ فعالیت می کنند، تعلیم های سیار روستایی و عشایری این اداره کل نیز به روستاییان، خدمات آموزشی عرضه می دهند.  

وی با اشاره به مهارت آموزی در محیط کار، تحت عنوان "مدرس شاگردی"   وی با اشاره به مهارت آموزی در محیط کار، تحت عنوان "مدرس شاگردی" در میان اصناف و کسبه، گفت: اصناف توان دارند از طریق معرفی اداره کل فنی و حرفه ای  شاگردگیری کنند و پس از تعلیم شاگردان توسط جایگاه ها تعلیم فنی و حرفه ای، گواهی برای اشخاص صادر می گردد و اشخاص توان دارند از مهارت های شاگردان برخوردار شوند. 

 وی با اظهار این که تعلیم سربازان در پادگان های استان نیز توسط جایگاه ها فنی و حرفه ای حائز اهمیت هست، گفت: مهارت آموزی سربازان در پادگان های استان از سال ۷۲ شروع شده و سال کنونی نیز در سطح پادگان ها، توسعه ی چشمگیری داشته هست. 

مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: طرح کارورزی یکی دیگر از طرح های مهارت آموزی فنی وحرفه ای هست که در این طرح فارغ التحصیلان دانشگاه ها به صنعت های اعزام شده و تا شش یا ۹ ماه در صنعت های فعالیت می کنند و دولت در ازاء فعالیت آنان، مبلغی حدود یک سوم قانون کار را به عنوان حقوق پرداخت می کند، در این طرح اگر کارفرما از فعالیت و خدمات نیروها راضی باشد آنان را به محموعه جذب می کند و در این شرایط نیز تا دوسال بیمه ی کارفرمایان توسط دولت پرداخت می گردد. 

 وی با اظهار این که تعلیم درخواست ها کانون یکی از سیاست های اداره کل فنی و حرفه ای هست، اضافه کرد: در این زمینه تفاهم نامه های مشارکت مکرر با صاحبان صنعت های عقد کرده ایم، حدود ۵۴ تفاهم نامه من جمله شرکت شهرک های صنعتی جهت احتیاج های آموزشی صنعت های، اجرایی شده هست. 

 نماینده با تاکید بر این که مجموعه تعلیم فنی وحرفه ای از تمامی ابزارها جامعه در جهت عرضه تعلیم فنی و حرفه ای استفاده می نماید، گفت: در همین راستا قطعی شده از پتانسیل جهاد دانشگاهی استان که به عنوان یک مجموعه ی فعال و توانمند در حوزه های پژوهشی و آموزشی هست، جهت توسعه ی تعلیم و مهارت در جامعه بهرمند شویم. 

 وی دنبال کرد: هدف تعلیم فنی و حرفه ای از مشارکت با تشکل ها، سازمان ها و بخش های غیر دولتی، ایجاد سکوهای مشترک مشارکت هست تا از مباحث جزیره ای فاصله گیریم، مرکز تعلیم فنی وحرفه ای از پتانسیل صاحبان صنایعی که وارد کننده یا تولید کننده ی تکنولوژی در کشور می باشند، استفاده می نماید. 

 وی با اظهار این که بهره مندی از کل جامعه در اشاعه ی تعلیم های فنی و حرفه ای و توسعه ی آن، از اغراض کلیدی جایگاه ها تعلیم فنی و حرفه ای هست، تاکید کرد: اگر امروزه جامعه از بیکاری رنج می برد، عمده سبب آن به فقدان و خلا مهارتی نیروی انسانی جامعه باز می گردد، اگر جوانان مهارت های مکرر را تعلیم ببینند، بدون شک دارای اعتماد به نفس بالایی می باشند و خود به عنوان خود اشتغالی در جامعه توان دارند فعالیت نمایند. 

 وی با اشاره به این که هر ساله حدود ۳۵ هزار نفر در بخش دولتی و ۳۶ هزار نفر در بخش غیر دولتی از تعلیم های فنی و حرفه ای برخوردار می گردند، افزود:  تعداد تنوع حرفه ها در سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور به بیشتر از چهار هزار حرفه می رسد، که در استان ما هم حدود ۵۲۴ حرفه برای اشخاص عرضه می گردد، احراز یا تعیین صلاحیت حرفه ای از اشخاص پس از برپایی امتحان توسط مرکز تعلیم فنی و حرفه ای به نیروی کار عرضه می گردد تا بتوانند با این گواهی نامه، پروانه اکتساب و تسهیلاتی را اخذ کنند و علاوه بر این این اشخاص در جذب صنعت های و مجموعه ها جزء اولویت ها محسوب می شوند. 

 وی با اشاره به این که اشخاص دارای گواهی نامه در حوزه ی صنعت ساختمان و فرش و قالبیافی توان دارند از خدمات یارانه ای دولت برخوردار شوند، اضافه کرد: گواهی نامه ی فنی حرفه ای دارای کد بین الملی و جزء شغل ها دارای کد سازمان جهانی کار می باشند که این گواهی نامه ها در اعزام و پذیرش اشخاص به عنوان نیروی کار در خارج از کشور، بسیار حائز اهمیت هست.  

  وی در بخش دیگر اظهارات با اظهار این که توجه به تعلیم های فنی و حرفه ای به سبب مدرک گرایی جامعه کم رونق شده هست، گفت: طی سال های اخیر، با وجود توجه جامعه به مباحث تعلیم فنی و حرفه ای، بعضی اشخاص به مدرک گرایی دانشگاه ها رو آوردند ولی بعدها پی بردند که بعضی از دانشگاه ها، دانشگاه کار آفرین و مهارت بنیان نیستند و اگر قصد دارند مهارتی به دست آورند باید سازمان ها و موسسات مهارت آموز نیز  فعال باشند، ولی متاسفانه هنوز هم جذبه ی مدرک در جامعه ما بالاتر هست و اشخاص جهت دستیابی به خوشبخی و شغل ها بالاتر، می پندارند که به مدرک دانشگاهی محتاج اند. 

 وی اضافه کرد: مسئولین در این راستا بشدت از جایگاه ها تعلیم فنی و حرفه ای پشتیبانی می کنند تا مباحث فنی و حرفه ای را در جامعه اجرایی گردد، چون که مهارت آموزی تنها راه رهایی از بیکاری هست. 

 وی در مورد تعلیم سربازان در پادگان های استان، گفت: این طرح در ابعاد کوچک از سال ۷۲ عملی می گردید که مرکز تعلیم فنی و حرفه ای در استان نسبت به تعلیم دو هزار و ۵۰۰ نفر پایبندی داشت و سال جاری این پایبندی به شش هزار و ۹۹۹ نفر دست یافته هست. در این طرح سربازانی که مدعا دارند و فارغ التحصیل دانشگاهی می باشند، در تعیین سطحی شرکت می کنند و پس از طی مراحل آموزشی به افرادی که واجد صلاحیت می باشند گواهی صادر می گردد.

وی اضافه کرد: تعلیم سربازان در زمینه استفاده از تمامی ابزارها در مباحث مکانیکی، صنعت های غذایی، خشکشویی، نان نوایی، طراحی دوخت، تعمیر کاری، تاسسیات و حوزه ی آی تی، توسط اساتید مجرب اجرایی می گردد. 

 وی با اظهار این که  تبریز ۲۰۱۸ مجال بزرگی برای جایگاه ها تعلیم فنی و حرفه ای بود تا بتوانیم در حوزه ی گردشگری کارهای موثری انجام دهیم، اضافه کرد:  تبریز ۲۰۱۸ نقطه ی شروعی هست تا بتوانیم گردشگری استان را با استفاده از پتانسیل گردشگری خود رونق بخشیم. 

 وی در مورد اجرای طرح ایران مهارت در مدرسه ها کشور، گفت: این طرح در مجلس تصویب دست یافته و وزیر آموزش و پرورش بر طبق سفارش ی مقام معظم رهبری بشدت پیگیر این جریان هست و سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور نیز امادگی کامل خود را در این راستا اعلام نموده هست، در این طرح با مشارکت تعلیم و پروش و جایگاه ها آموزشی دیگر از وقت ها فراغت محصلین در جهت مهارت افزایی کودکان استفاده خواهیم کرد.

وی با اظهار این که مجموعه جهاد دانشگاهی، مجموعه ای موفق و پویا و فعال در جامعه محسوب می گردد،  گفت:  بحث نهاد عمومی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی در موفقیت و پیشرفت آن بی تاثیر نیست و بدون شک جهاد دانشگاهی توان دارد به عنوان مهمترین شرکای اجتماعی تعلیم فنی و حرفه ای جهت تربیت نیروی متخصص جامعه فعالیت نماید. 

انتهای پیام