تاریخ: ۲۱:۲۴ :: ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
تضاد و تعارض؛ مهمترین عامل رنج آدم در دنیای پیشرفته

وی اضافه کرد: با طرح این مبحث سوالاتی به وجود می‌آید که آدم پیشرفته و آدم سنتی چه انسان‌هایی می باشند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ آدم پیشرفته و سنتی چه الگوهای رفتاری را درپیش می‌گیرند و هر کدام ‌ چه دردها و رنج‌هایی دارند؟قادری گفت: علاوه بر این این پرسش‌ به وجود می‌آید که آدم […]

تضاد و تعارض؛ مهم‌ترین عامل رنج آدم در دنیای مدرن

وی اضافه کرد: با طرح این مبحث سوالاتی به وجود می‌آید که آدم پیشرفته و آدم سنتی چه انسان‌هایی می باشند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ آدم پیشرفته و سنتی چه الگوهای رفتاری را درپیش می‌گیرند و هر کدام ‌ چه دردها و رنج‌هایی دارند؟
قادری گفت: علاوه بر این این پرسش‌ به وجود می‌آید که آدم ایرانی آیا پیشرفته شده هست یا خیر؟ و رنج‌های آن از نوع پیشرفته یا سنتی هست؟ برای ارزیابی این مورد ها زاویه‌های دید متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
این جامعه شناس در ادامه گفته بود: تضاد، تعارض و تناقض مهم‌ترین عامل احساس رنج در دنیای پیشرفته هست، البته این رنج‌ها گاهی می‌توانند مجال یا امکان و یا راهی برای رسیدن به رشد تعالی باشند؛ علاوه بر این می‌شود گفت که رنج‌های آدم پیشرفته همان امکان‌های او برای تعادل در وضع پیشرفته می باشند.
وی ابرازکرد: تعارض و تناقض اساس زندگی پیشرفته هست و تمام نظریه پردازان بدون استثنا درباره اینکه دنیای پیشرفته دنیایی دارای تضاد و تعارض و تناقض هست توافق دارند.
این جامعه شناس گفته بود: مهم‌ترین رنجی که آدم پیشرفته می‌برد و بزرگ‌ترین تفاوتی که با آدم سنتی دارد مساله تناقض هست؛ آدم پیشرفته انسانی متعارض هست و دارای ویژگی‌های شخصیتی و علائق رفتاری و ارتباطات اجتماعی متضاد هست؛ در نتیجه بزرگ‌ترین رنج آدم پیشرفته که با آن متولد شده هست کنار آمدن با تناقض‌هاست؛ آن چیزی که در گذشته می‌گفتند جمع نقیضین وجود ندارد برای آدم پیشرفته تماما وجود دارد.
قادری در توضیح زیادتر این وضع، افزود: «مارشال برمن» جمله‌ای دارد که در آن می‌گوید «برای پیشرفته بودن هم باید انقلابی و هم محافظه کار بود»؛ اما این مساله به وجود می‌آید که تضاد، تعارض و تناقض از کجا برخاست و زندگی جدید را شکل داد؟

این استاد جامعه شناسی دانشگاه ‌خوارزمی گفت: عده زیادی اعتقاد دارند که رنج آدم از این الگوی فکری نمود پیدا نمود و آدم پیشرفته خودش را با این الگو از طبیعت جدا کرد چون حق خودش می‌دانست که باید طبیعت را بشناسد که این مورد فاعل شناسا هست و همزمان با شناسایی طبیعت این مورد هم وجود داشت که آدم سرور طبیعت باشد و آن را کنترل کند پس در نتیجه این گرایش آدم به مسلط شدن و کنترل بر طبیعت پیدا کردن زمینه رنجی بود که برایش به وجود آمد.
وی در ادامه گفت: آدم سنتی خودش را جدا از طبیعت تشریح نمی‌کرد و خودش را قسمتی از طبیعت می‌دانست و اهتمام در برقرار کردن همکاری با طبیعت داشت؛ اما آدم پیشرفته با تفکیکی که بین عین و ذهن به وجود آورد خودش را از طبیعت جدا کرد و حالت سلطه گرایانه را در ارتباط با طبیعت جهان و انسان‌های دیگر جایگزین حالت تعادلی و تعاملی کرد؛ این بزرگترین تفاوت آدم پیشرفته و سنتی است‌.

این مطلبو از دست ندید!  روایتی از مبارزه محیط بانان با جلادان حیات وحش +فیلم

قادری دنبال کرد: آدم در این وضع به این مبحث فکر می‌کند که باید ارتباط خود با خدا را تغییر دهد، در همه چیز مداخله کند و خودش خدای زمین گردد و این مسئله‌ای هست که رنج را برای آدم وجود آورد.
این استاد جامعه شناس دانشگاه خوارزمی در ادامه به تعریفی از مدرنیته پرداخت و گفت: جدا کردن خود از هر آنچه گذشته‌ی هر شخصی بوده تعریفی هست که برای مدرنیته عرضه می‌شود؛ در مدرنیته اصلی‌ترین تضادی که آدم پیشرفته با آن ولادت یافت تضاد بین دو ساحت مدرنیته بود، یک مورد آن کوشش برای خلاصی از گذشته مثل سنت‌ها، دین، جغرافیا و … بود و مورد دیگر آن سلطه هست؛ این دو علی رغم تضادی که با یکدیگر دارند در همه انسان‌ها وجود دارند.

وی در انتهاء اظهارکرد: همه این‌ها مواردی می باشند که موجب رنجش آدم در دنیای پیشرفته شده هست و خود آدم هم در این تناقض و تعارض و تضادها دچار گرفتاری شده هست و نمی‌داند چه انتخابی داشته باشد.
انتهای پیام