تاریخ: ۱۷:۴۹ :: ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
«تربیت دینی کودک» به بازار نشر آمد

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار ایکنا؛ ؛ کتاب حاضر، بازنویسی گفتارهای وی در بیشتر از ۷۰ جلسه «درس تربیت» با حضور دانشجوهای علوم تربیتی هست که می‌توان آن را مقدمه‌ای بر تربیت بویژه تربیت کودکان دانست و در بر دارنده دیدگاه‌هایی عملی و برخاسته از اسلام هست که جای آن در […]

«تربیت دینی کودک» به بازار نشر آمدبه گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار ایکنا؛ ؛ کتاب حاضر، بازنویسی گفتارهای وی در بیشتر از ۷۰ جلسه «درس تربیت» با حضور دانشجوهای علوم تربیتی هست که می‌توان آن را مقدمه‌ای بر تربیت بویژه تربیت کودکان دانست و در بر دارنده دیدگاه‌هایی عملی و برخاسته از اسلام هست که جای آن در میان دیدگاه‌های رنگارنگ علوم غربی تهی هست؛ به همین علت هر یک از این دیدگاه‌ها می‌تواند مبحث تحقیقی به صورت مجزا برای دیگر دانش‌پژوهان باشد و راهگشای طریقی نو در تربیت گردد.
کتاب «تربیت دینی کودک» دربردارنده پنج بخش با عنوان های «جهان‌بینی تربیتی»، «دین و آموزش و تربیت»، «تربیت بر مبنای فطرت»، «عوامل تربیت» و «روش‌های سوء تربیتی» هست که در بخش نخست به آدم انتخابگر پرداخته و فطرت را شالوده و زیربنای تربیت دانسته و ارتباط میان فطرت و طبیعت را تصریح کرده هست. در این بخش همچنین، آگاهی از خود، همگامی با طبیعت در طفولیت، قرار گرفتن بر سر دو راهی‌ها، احکام الهی، نیت قرب به خدا، نماز، گریه و توسل و زیارت از معالجه طبیعت‌گرایی عنوان شده هست.
بخش دوم به چیستی دین و دنیا پرداخته و تفاوت اکتساب دین و اکتساب علم را ارزیابی کرده هست. در این زمینه در مورد تفاوت آموزش و تربیت می‌خوانیم؛ واقعیت تربیت، شکوفا شدن انسانیت انرژی متراکم مطرح هست که با این آزادسازی، قدرت به جریان می‌افتد و نیروی بالقوه به فعلیت می‌رسد؛ به طور مثال می‌گویند آدم، کاتب بالقوه هست. آزادشدن انرژی متراکم این هست که وی را کاتب و خطاط بالفعل کنند. کسی که نشانه‌هایی از استعداد ریاضی دارد، برای اینکه بتواند نوآوری کند و انرژی متراکم او آزاد گردد باید وی را مخترع یا مکتشف کنند.
بخش سوم با عنوان «تربیت بر مبنای فطرت» به عناوینی مثل «اصلاح آرزوها؛ آغاز کار تربیتی»، «راه ایجاد صفت ها نیکو در انسان»، «مراحل تربیت فرزند در کلام رسول خدا(ص)»، «کودک و انتخاب الگو»، «کودک و نحوه مواجهه‌اش با دنیا» و «شکل‌گیری پایبندی در کودک» پرداخته هست.
در بخش چهارم عاملان تربیت ارزیابی شده و در این راستا به عاملان تربیتی مثل مربی، طبیعت، محافظت فاصله با کودک، کم کردن فاصله علم و عمل، تعیین کردن ملاک برای کودک، فرصت‌سازی برای پرورش تفکر کودک، تشویق و تنبیه، والدین، کار و … بخش پنجم «روش‌های سوء تربیتی» هست که «اکراه، ایمان‌آور نیست»، «رفتارهای غیرواقعی»، «مرید کردن دانش‌آموز پرخطر است»، «خوارج مولود تربیت‌های تک‌بعدی»، «دروغ‌گوپروری»،«پرورش دورویی و تظاهر در کودک»، «تربیت مشرک‌پرور» و «استخفاف؛ روش تربیتی طبیعت گرایانه» را مورد ارزیابی قرار داده هست.
در قسمتی از این کتاب آمده هست؛ «فرزند اگر احساس کند پدر و مادر در مشی و اخلاق مراعات قدرت مافوقی را می‌کنند، او هم دعایت خواهد کرد؛ بدین ترتیب فرزند از اول از طریق والدین وارد حریم تقوای الهی می‌شود.
بچه که این احتیاط و تقوا را می‌بیند، عملا، تقوا و «لا اله مگر الله» را یاد می‌گیرد، اما اگر پدر گندم‌های مردم را له کند، بی‌تقوایی را مثل مریضی به فرزندش جابه جا می‌کند. »یادآور می‌شود؛ کتاب «تربیت دینی کودک» اثر زنده یاد آیت‌الله حائری شیرازی از سوی دفتر نشر معارف با شمارگان ۲ هزار نسخه و بهای ۱۳ هزار تومان منتشر گردیده هست.»

این مطلبو از دست ندید!  کیسه آشغال های دوستدار محیط زیست تولید گردیدند

انتهای پیام