تاریخ: ۱۱:۲۸ :: ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
تاریخ بدون قرآن و عترت اعتباری ندارد/ جایگاه تنزل یافته زن در فلسفه غرب

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب، استاد تاریخ حوزه، در نشست علمی «تاریخ در قرآن» که در مجمع عالی تفسیر حوزه برگزار گردید گفت: تاریخ در قرآن به خاطر نقش تربیتی برای آدم، جایگاه مخصوص دارد. این استاد حوزه اضافه کرد: مستلزم ارتباط خوب این هست که به […]

تاریخ بدون قرآن و عترت اعتباری ندارد/ جایگاه تنزل‌یافته زن در فلسفه غرب

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب، استاد تاریخ حوزه، در نشست علمی «تاریخ در قرآن» که در مجمع عالی تفسیر حوزه برگزار گردید گفت: تاریخ در قرآن به خاطر نقش تربیتی برای آدم، جایگاه مخصوص دارد.

این استاد حوزه اضافه کرد: مستلزم ارتباط خوب این هست که به آنچه که می‌خواهیم مربوط شویم باید از آن اطلاعات داشته باشیم، زیرا هر کجا بدون اطلاع وارد شویم شکست خواهیم خورد و فقدان اطلاعات، قوی‌ترین وسیله در فساد هست.

طائب دنبال کرد: امروز بشر با همه اطلاعات خود اعتقاد داریم چیزی نمی‌داند و وای به زمانی که بخواهیم از غیب عالم سخن بگوئیم؛ ما با اجنه زندگی می‌کنیم در حالی که آنها را نمی‌بینیم و امکان دارد در بعضی در نشست ها هم با ما باشند.

وی با بیان اینکه ما عمر محدودی در عالم داریم که تکرار هم نخواهد گردید به مساله نوروز اشاره نمود و اضافه کرد: نوروز امری دینی هست، ولی ساسانیان آن را خراب کردند؛ زیرا ایرانیان به آن معنایی که در ذهن ماست زرتشتی نبودند؛ به دیندارانی که دینشان ریشه در دین حضرت ابراهیم (ع) داشت زرتشتی می‌گفتند و نوروز نیز نام روزانه بوده هست یعنی یک روز نو در اختیار بشر قرار گرفته هست و باید قدر آن را بداند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان نمود: واقعیت‌های عالم در طول زندگی بشر مثل خود آدم و فشار خون او و ضربان قلب او و طبیعت و غیب و … عوض نشده و تنها رنگ‌ها عوض شده هست؛ روزی، خانه‌ها را با سنگ می‌ساختند و امروز با آهن وگرنه غضب و شهوت و هوای نفس همیشه بوده و هست و اگر روز گذشته با سنگ به یکدیگر هجوم می‌کردند امروز با بمب هسته ای به کشتار دست می‌زنند.

طائب با بیان این که روایات غیرواقعی زیادی داریم و حتی مفهوم قرآن هم توسط بعضی روایات به طور زیرکانه تحریف شده هست بیان کرد: تاریخ از امور نقلی و غیرتجربی هست و همه اعتماد تاریخ به ناقل آن هست و برای پذیرش سخن ناقل، ابتدا باید «عن حسٍ» باشد و نه از روی حدسِ و اگر از نقل هم هست باید به حس برسد؛ ناقل باید راستگو و ضابط باشد و درست نقل را فهمیده باشد و جابه جا کند؛ حال اگر کسی بخواهد تاریخ دو هزار پارسال را نقل کند باید واجد این ویژگی‌ها باشد و حال اگر به واقعه ی طوفان نوح برویم آیا شاهدی برای واقع شدن حوادث جز قرآن و امامن (ع) داریم؟

تاریخ بدون قرآن و عترت اعتباری ندارد

وی اضافه کرد: زیادی از تاریخ ایران قدیم را کسانی مثل هردوت و ویل دورانت نقل کرده‌اند؛ آیا آن‌ها در ایران زندگی کرده‌اند و چه مقدار حرفشان سندیت دارد؟ در نتیجه اگر بخواهیم قرآن و معصومان (ع) را از تاریخ کنار بگذاریم یک ریال ارزش نخواهد داشت.

این استاد تاریخ حوزه با بیان اینکه تاریخ را می‌توانیم به دو شکل مقطعی و متسلسل ارزیابی کنیم گفت: قرآن، تاریخ را از ریشه آغاز کرده هست؛ بنابراین ابتدا از آغاز خلقت آدم و خلیفه بودن او آغاز کرده و فرموده این خلیفه، مالک عزم هست و ملائکه از همین جا سوال برایشان مطرح گردید که به چه سبب وی را خلق کردی در حالی که واجد فلان صفت ها می باشند یعنی یکدیگر را می‌کشند و در زمین خونریزی و جنایت می‌کنند؛ ملائکه از کجا متوجه شدند که بشر در زمین خون‌ریزی و جنایت خواهد کرد؟.

وی اضافه کرد: خداوند به بشر هم عزم و هم علم داد تا بتواند عالم را به تسخیر خود در آورد و علم اسماء نیز برای همین بوده هست؛ اعتقاد دارم خداوند برخلاف تعبیر علامه طباطبایی (ره) به آدم، کتاب لغت آموخت، ولی کتاب لغتی که در آن هیچ جهلی وجود نداشت، پس از آن به ملائکه ارائه کرد؛ در اینجا نفرمود که علم به ملائکه داد لکن فرمود، به آنها ارائه کرد مثل ارائه چیزی در یک نمایشگاه به همین سبب ملائکه از علم اسماء، آگاهی نداشتند و از اعتراض خود پشبمان گردیدند.

لعن ملائکه برای بعضی انسان‌ها

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان‌ها مسیر نهایت ملائکه می باشند به همین سبب اگر انسانی نا عدالتی و فساد ایجاد کند مسیر نهایت ملائکه نیز با سختی رو به رو می‌شود به همین سبب بر او لعن می‌فرستند؛ زیرا ما با عالم غیب ارتباط داریم و ارتباط خوب و یا بد با آن داریم.

این مطلبو از دست ندید!  استفاده از نیمکت های چوبی به عنوان میز غذاخوری

طائب بیان کرد: تنها ابلیس در مقابل دستور الهی استکبار کرد و گفت که‌ای خدا تو از حکمت دور شدی، زیرا گفتی که عالی بر دانی باید سجده کند بنابراین از اقتضاء حکمت دور شدی؛ البته شیطان چند اشتباه داشت؛ زیرا خداوند به وی اظهار کرد که تو ماده خلقت بشر را دیدی و نه نفخت فیه من روحی را؛ شیطان مایه عظمت را در ماده دید و علت گمراهی او گردید و امروز هم این امر متاسفانه در میان جامعه ما دیده می‌شود؛ زیرا بعضی ماشین‌های میلیاردی سوار می‌شوند و دوست دارند دیگران به آنها احترام بگذارند.

وی اضافه کرد: آتش تقریبا بسیط هست، ولی خاک در درون خود آتش‌ها دارد و بالاترین آتش‌ها مثل اورانیوم در درون خاک هست؛ در نتیجه اگر‌ای شیطان به ماده هم نگاه می‌کردی باید سجده می‌کردی.

طائب علاوه بر این با اشاره به اظهارات آیت‌الله مکارم شیرازی درباره نداشتن طب اسلامی بیان کرد: واقعا طب اسلامی نداریم؛ چون امام ما در غیبت هست و مردم هم در دوره امامن (ع) نفهمیدند که امام چه هست و از علی (ع) در جواب به تعبیر «سلونی قبل ان تفقدونی» از تعداد مو‌های او پرسیدند؛ علی (ع) وقتی در صفین بود گفت: اگر معاویه سنگ اندازی نمی‌کرد من از این آب برای شما نور می‌کشیدم؛ بنابراین امامن علم مطلق داشتند وگرنه بشر امروز جاهل هست، زیرا آهن از زمین درآورده، ولی پدر طبیعت را هم در آورده هست.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ناتوانی بشر با همه دستاورد‌های علمی و تکنولوژیکی اضافه کرد: ژاپنی‌ها مدعی گردیده بودند که ما در شهر کوبه، زمین لرزه را مهار کردیم و پلی را هم برای نماد این کار درست کردند؛ فردی که مهندسی مومن بود به آنها بیان کرد که با قاطعیت سخن نگوئید و ژاپنی‌ها وی را به تمسخر گرفتند، ولی شش ماه بعد کوبه دچار زمین لرزه گردید و زمین لرزه آن پل را در هم شکست.

وی به مساله سحر اشاره نمود و گفت: جادوگران دورترین اشخاص از اسلام می باشند و امروز ترامپ و مرکل و …

فاجعه جهل

طائب بیان کرد: حاشیه جهل بشر، پدر وی را در آورده زیرا ما در جهل دست و پا می‌زنیم و امام زمان(عج) که بیاید خدا می‌داند عالم چه تحولاتی به سوی نهایت خواهد یافت.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیطان پیش از آدم در دنیا بوده و مسلط‌‌تر از آدم بر زمین بوده هست، گفت: بهشت با عمل آدم ساخته می‌شود بنابراین بهشت آدم، محیطی در همین دنیا با آب و هوای مخصوص مدیترانه‌ای بوده هست و تنها یک ضد عزم یعنی عدم تقرب به درخت ممنوعه وسیله شیطان برای فریب آدم بوده هست و با این وجود، شیطان وی را می‌فریبد.

جایگاه تنزل‌یافته زن در غرب

وی با اشاره به جایگاه زن در اسلام تصریح نمود: در غرب، فلسفه یونان حاکم هست و در این فلسفه، زن، آدم نیست؛ این مساله حتی به فلسفه ما نیز آمد و بعضی فلاسفه ما نیز به این معتقد گردیدند؛ فلسفه غرب، مثل افلاطون و ارسطو، آدم را مرد می‌دانند و همه موجودات نیز برای نهایت او خلق شده‌اند؛ در حالی که قرآن تعابیری به کار برد که این اباطیل را به چالش کشاند گرچه هنوز هم در غرب، زن، آدم نیست و کوشش می‌کنند که آن را قبول کنند.

طائب گفت: اگر بنا به برابری حقوق که مدعی آن می باشند باشد در هیئت حاکمه کشور‌های غربی باید بانوان بیشتر از این حضور داشته باشند، ولی در آمریکا اذن نمی‌دهند حتی یک زن، ریاست جمهور شود؛ این در حالی هست که در فرهنگ دینی ما، مرد خدمتگزار زن معرفی شده هست.

وی اضافه کرد: مفهوم واقع واجب‌النفقه این هست که مرد، نوچه زن هست و این در حالی هست که غرب که خود دچار فمینیسم هست برای تغییر میدان فرهنگی، آن را به کشور ما کشانده هست در حالتی که دین ما زن و مرد را آدم می‌داند.

انتهای پیام