تاریخ: ۸:۵۰ :: ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
تابستان رویایی برای ۷ تهیه کننده‌ی موسیقی

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز، بازار موسیقی در فصل تابستان بسیار پررونق بود و در این میان سود کلانی به جیب تهیه کنندگان موسیقی می رود. از کنسرت های متعدد حامد همایون تا شور بهنام بانی و البته کنسرت نمایش سی. این ها گل سرسبد موسیقی در تابستان ۱۳۹۶ بودند. موسیقی […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز،

بازار موسیقی در فصل تابستان بسیار پررونق بود و در این میان سود کلانی به جیب تهیه کنندگان موسیقی می رود. از کنسرت های متعدد حامد همایون تا شور بهنام بانی و البته کنسرت نمایش سی. این ها گل سرسبد موسیقی در تابستان ۱۳۹۶ بودند. موسیقی ظاهرا در حال تبدیل به یک کسب و کار بسیار سودده است اما به جز کسانی که روی استیج برای ما می خوانند و برای آن ها کفت و سوت می کشیم؛ کسانی در پشت پرده مناسبات موسیقی هستند که کمتر از آن ها شنیده ایم ولی درواقع بار اصلی اجرایی تهیه آلبوم و برگزاری کنسرت خواننده را به دوش می کشند و البته سود خوبی هم از این ماجرا می برند. سودی که آن قدر بالاست که گاهی تهیه کنندگانی مثل محسن رجب پور پیدا شوند و انرژی خود را روی چهره های ناشناخته ای مثل حامد همایون بگذارند و در نهایت هم نتیجه قابل توجهی از نظر مالی دریافت کنند.

این مطلب نگاهی دارد به ۷ تهیه کننده که کارهای مربوط به ۸ خواننده مشهور و محبوب این روزها را انجام می دهند. در نوشتن معرفی برخی از خوانندگان در این متن از گزارش بهمن بابازاده در سایت موسیقی ما استفاده شده است.

بهنام بانی- برادران حاتم پور

خواننده ای که بازارش این روزها خیلی داغ است، بهنام بانی نام دارد. در قسمت بیوی اینستاگرام او نوشته شده «تمامی حقوق مرتبط و فعالیت های هنری من تحت نظر شرکت فرهنگی هنری «آوای فروهر» است.» این شرکت در مالکیت برادران حاتم پور (محمد و مجتبی) است.

   تابستان رویایی برای هفت تهیه کننده موسیقی

مریم خوشرنگ، خبرنگار سایت نوای فارس مصاحبه ای با این دو نفر داشته که در مقدمه آن نوشته: «از سال ۸۸ شرکت «آوای فروهر» با مدیریت محمد و مجتبی حاتم پور و با برگزاری کنسرت هایی در شهرستان های مختلف، در گردش این چرخه هنری قرار گرفتند و در همان سال ها دست به انتشار آلبوم هایی از جمله «خاص» با حضور چند خواننده، «زندگی من» بابک جهانبخش، «کولاک» علی اصحابی، «مدرس شمال»، مهدی مدرس و… زد. به گفته خودشان در سال های ۹۱ تا ۹۳، بیشترین تعداد کنسرت را در سطح کل کشور به خود اختصاص دادند.

آن ها در این مصاحبه گفتند: «تا قبل از سال ۸۸، در بخش های مختلف بیزینس فعالیت داشتیم. در بازار تهران هم بودیم. کار ساخت و ساز هم انجام دادیم که البته هنوز هم درگیر این کار هستیم. در حال حاضر هم در بخش کنسرت گزاری مشغول هستیم. به اعتقاد ما الزامی نیست شما برای برگزاری کنسرت، دانش موسیقی داشته باشید. در بخش جمع آوری آلبوم نیز خیلی دخالت نمی کنم، همان طور که خواننده در بخش برگزاری کنسرت، دخالت نمی کند و این امور را به ما و شرکت «فروهر» واگذار می کند.»

اشوان- رسول ترابی

مدیر برنامه های آشوان (اشکان خدابنده)، شرکتی به نام آوای دوران پرتیکان است. این شرکت، مدیر برنامه های گروه سون، فرزاد فرزین و رحیم شهریاری، خواننده محبوب آذری هم است.

   تابستان رویایی برای هفت تهیه کننده موسیقی

آوای دوران که اسم دقیقش آوای دوران پرتیکان است؛ در تیرماه سال ۱۳۹۱ به ثبت رسیده و رسول ترابی و سمیه کاویانی دارانی دو عضو هیات مدیره آن هستند. البته کارهای شرکت به طور عمده توسط رسول ترابی صورت می گیرد. ترابی مدیر برنامه های مهدی جهانی، خواننده محبوب این روزها هم هست.

امیرعباس گلاب- اکسیر نوین

معرفی این موسسه در سایت آن، این چنین است: «موسسه فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اکسیر نوین با مدیریت عاملی آقای محمدرضا خانزاده در سال ۱۳۸۰ تاسیس گردیده و با گردآوری جمعی از زبده ترین کارشناسان شروع به ارائه خدمات به هم میهنان عزیز نموده است… قرن با رونق گرفتن صنعت موسیقی در کشور به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه، قدم در مسیر نهاده و با اجرای برنامه های خاص، متنوع و بعضا منحصر به فرد؛ هم اکنون به عنوان یکی از سازمان های برتر در زمینه برگزاری کنسرت ها و ارائه خدمات فرهنگی به هم میهنان عزیز شناخته شده و مورد وثوق اهالی هنر و مخاطبین قرار گرفته است.»

   تابستان رویایی برای هفت تهیه کننده موسیقی   ماکان بند و حمید هیراد- حسن اردستانی

موسسه فرهنگی آوازی نو، مدیر برنامه های ماکان بند و حمید هیراد است. ماکان بند، گروهی متشکل از امیر مقاره و رهام هادیان است. بهمن بابازاده در مطلبی که برای سایت موسیقی ما نوشته، گفته: «نقش دو نفر یعنی یاشار خسروی (مدیر گروه پازل بند) و امیرمیلاد نیکزاد که تنظیم کننده آهنگ های این بند است در موفقیت آن زیاد است اما به هر حال نباید آوازی نو را از یاد برد که مدیر اجرایی آن محمد ناصری است و البته تهیه کننده آثار پازل بند که حسن اردستانی نام دارد و سرپرست گروه صدابرداری مجموعه میلاد هم است.

   تابستان رویایی برای هفت تهیه کننده موسیقی   مسعود صادقلو- کیان محمدی ها

کیان محمدی ها در سایت شخصی اش، خود را اینگونه معرفی کرده است: «کیان محمدی ها تهیه کننده بین المللی موسیقی از سال ۱۳۹۴ و با عقد قرارداد یک ساله با آرمین زارعی کار خود را آغاز کرد. محمدی ها در ادامه نیز با برگزاری کنسرت در شهر آمل برای حامد محضرنیا فعالیت حرفه ای خود را ادامه داد. او همچنین بیش از سه سال است که تهیه کنندگی تمام آثار امیرحسین مقصودلو را عهده درا بوده بیش از ۱۵ قطعه و نماهنگ را برای این خواننده پرطرفدار تولید کرده است.

   تابستان رویایی برای هفت تهیه کننده موسیقی   از جمله فعالیت های مهم و چشمگیر کیان محمدی ها می توان به مشارکت در برگزاری جشنواره نوروزی شهر نور در نوروز ۱۳۹۶ اشاره کرد. او همچنین پیش از این در تابستان ۱۳۹۵ نیز برای مجید خراطها در سالن همایش های هتل نارنجستان دو سانس کنسرت برگزار کرد.»

هوروش بند- محمدحسین توتونچیان

گروه موسیقی هوروش از بهمن سال ۱۳۹۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. مسعود جهانی (از تنظیم کننده های مطرح و فعال این روزهای موسیقی) به همراه مهدی دارابی (آهنگساز و خواننده گروه) اعضای اصلی آن را تشکیل می دهند. تهیه کننده این گروه موسیقی، موسسه فرهنگی هنری ققنوس است که مدیر آن محمدحسین توتونچیان است. او مدیر سایت ایران کنسرت، اصلی ترین سایت فروش بلیط کنسرت در کشور هم هست و این اواخر هم مدیریت کنسرت- نمایش سی همایون شجریان را به عهده داشته است.

 

تابستان رویایی برای هفت تهیه کننده موسیقی   حامد همایون- محسن رجب پور

در قسمت بیوی اینستاگرامش نوشته «تمامی حقوق مرتبط و صاحب امتیاز کلیه آثار موسیقایی من شرکت فرهنگی هنری «ترانه شرقی» می باشد.» ترانه شرقی شرکتی است که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده و متعلق به محسن رجب پور است. سه عضو دیگر هیات مدیره این شرکت عبارتند از مهیار و مهبد رجب پور و خانم مریم صمدی. با این حال همه کاره شرکت محسن رجب پور است همان طور که او در حال حاضر و تا ۱۰ سال دیگر، همه کاره حامد همایون هم هست.

   تابستان رویایی برای هفت تهیه کننده موسیقی

نام رجب پور، بیش از هر چیز با گروه آریان مشهور شده است. گروهی که آن را می توان اولین گروه موسیقی مجاز در ایران دانست که آهنگ ها و ویدئوکلیپ های آن در آن زمان به خصوص با توجه به حضور بانوان نوازنده و هم خوان، به شدت مورد توجه قرار گرفت. البته در نهایت رجب پور با آریان نساخت و آن ها از هم جدا شدند.

آبان ۱۳۹۴ او درباره تجربه فعالیتش با این گروه، به خبرگزاری مهر گفت: «من با «آریان» اصلا تجربه تلخی ندارم. ما در فصل آخر کار با این گروه با یک بی انصافی مواجه شدیم زیرا من در هر دوره آنچه به گروه آریان پرداخت کردم از حد معمول هم بیشتر بود. اتفاقا در این مورد هم مدارک دارم. من امروز باز هم می گویم اگر آریانی ها بخواهند دور هم جمع شوند و کاری کنند، من هیچ مشکلی با کارکردن آنها ندارم. اما اعتقاد دارم علی پهلوان کنار پیام صالحی قرار نمی گیرد چون هیچ ربطی به هم ندارند. در حال حاضر هم گروه به دو بخش تقسیم شده که هر کدام از اینها ساز خود را می زنند. گروهی که جناب پیام صالحی مسئول آن است تصور کرد با خراب کردن من می تواند از نردبان آریان بالا برود که فکر می کنم با انتشار آلبوم جدیدش واقعیت هایی برای او مشخص شد.

سر من بابت تمام کارهایی که برای آریان انجام دادم، بالاست. ما هر آنچه به آریان پرداخت کردیم حتی چند برابر معمول دستمزدها بوده است. وقتی آریانی پیش من آمدند می خواستند آلبوم خود را با یک میلیون تومان واگذار کنند، اما بابت همان آلبوم ۲۹ میلیون تومان دریافت کردند.»

درباره قرارداد او با همایون البته حرف و حدیث های زیادی هست. اما این حرف های خود رجب پور در دی ماه ۱۳۵۹ درباره این قرارداد است؛ آن طور که تسنیم آن را گزارش داده: «با حامد همایون قرارداد ۱۰ ساله دارم و قرارداد ما از یک شهریور سال ۹۵ اکتیو شده است و تا پیش از آن، پیش قرارداد بود. اسم حامد همایون این نیست. روزی که رو به روی من نشست اسم او «سید حامد محموزاده» بود… یک محصول خام به نام سیدحامد محمودزاده داشتیم و براساس روش های مارکتینگ خودم دلم می خواست اسم او را حامد همایون بگذارم.

برند حامید همایون متعلق به ترانه شرقی است و اگر می خواهید اسمش را استثمار بگذارید! اما دانش آنکه تصمیم می گیرد یک پتانسیل به اسم سید حامد محمودزاده را تبدیل به برند حامد همایون کند از جای دیگری است. در پایان قرارداد اگر ایشان بخواهد از برند حامد همایون استفاده کند باید رضایت من را جلب کند و چیز عجیبی نیست در دنیا عُرف است.»

رجب پور درباره سبک فعالیت خود در موسیقی در همان مصاحبه خبرگزاری مهر گفته از سال ۶۸ که وارد جریان موسیقی شدم به واژه «گوش شنیداری جامعه» توجه بسیار زیادی داشتم. درباره این واژه بیش از ۱۰ سال است که تحقیق می کنم. بر این مبنا تمام زوایای جامعه شناسی و آسیب شناسی های مربوط به حوزه موسیقی را مطالعه کردم… از پنج سال پیش گوش شنیداری جامعه ولو با شیب کم رو به توسعه بوده و مخاطب همواره خواهان شنیدن صدای جدید با یک جریان جدید در موسیقی بوده است.

  همچنین در این چند سال گوش شنیداری جامعه در یک خط کاملا تکراری رفته است و این بزرگترین علتی بود که من احساس کردم باید یک کار متفاوتی صورت بگیرد و به همین منظور خواننده هایی را دسته بندی کردم که گروه اول بین ۱۲ تا ۲۵ سال، گروه دوم ۲۰ تا ۳۵ سال، گروه سوم ۳۰ تا ۴۵ سال و گروه چهارم خوانندگان ۴۰ تا ۶۵ سال را شامل می شود و من برای هر یک از گروه های سنی که نام بردم یک یا دو خواننده دارم و غالب این خواننده ها استعدادهای جدیدی در عرصه موسیقی هستند که بیش از دو سال است آنها را آموزش می دهم.

من به این خوانندگان جامعه شناسی و مخاطب شناسی حوزه موسیقی را آموزش دادم تا به نقطه ای برسیم که فکر می کنم مخاطب دنبال آنها می گردد. البته فضا مانند روال قبلی کارهای من است به طوری که با این خواننده ها قرارداد مدت دار امضا می کنم. به هر ترتیب من برای این خوانندگان برنامه های بلندمدتی دارم و امیدوارم این جریان سازی بتواند به تربیت و اصلاح امور تربیتی طیف جدیدی از خوانندگان و مخاطبان کمک کند.