گروه: بلیط
تاریخ: ۱۵:۱۶ :: ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
اکران رمضان ۹۷ ؛ برنامه ای که شکست خورد

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز، چند سالی هست که در ماه مبارک رمضان طرح مخصوص اکران رمضان به منظور کاهش افت فروش فیلم ها در سینماها اجرا می گردد؛ برنامه ای که موجب می گردد صاحبان آثار علی رغم اینکه اعتقاد دارند مخاطب های چندان اقبالی به رفتن به سینما در […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز،

چند سالی هست که در ماه مبارک رمضان طرح مخصوص اکران رمضان به منظور کاهش افت فروش فیلم ها در سینماها اجرا می گردد؛ برنامه ای که موجب می گردد صاحبان آثار علی رغم اینکه اعتقاد دارند مخاطب های چندان اقبالی به رفتن به سینما در این ماه ندارند ولی آثارشان را به نمایش بگذارند.

این طرح در سال های گذاشته با استقبال رو به رو گردید و آثار توانستند به فروش خوبی دست پیدا نمایند برای مثال سال گذشته «نهنگ عنبر ۲» با اکران ماه مبارک رمضان به فروشی بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان دست پیدا نمود اما سال کنونی این طرح به گفته سینماداران با شکست رو به رو شده به به صورتی که بعضی از سینماها ضمن داشتن افت فروش، افت مخاطب هم نسبت به ایام همانند در سال گذشته داشته اند.

در حالی که در سال های قبل رسانه ملی یکی از محرک های کلیدی اجرای این طرح بود، اما سال کنونی کمکی به این طرح نکرد و به گفته سینماداران آنان را تنها گذاشت. این امر موجب گردید مردم از اجرای این طرح آگاهی نیافتند و از آن استقبال نکردند که دستاوردی جز آسیب برای سینماداران و سینماگران نداشت.

با چهار سینمادار من جمله حسین کشاری مدیر سینما استقلال، محمد قاصداشرفی مدیر سینما ماندانا و رییس انجمن سینماداران، علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش و رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی در مورد علل ناموفق بودن این طرح به صحبت نشستیم.

حسین کشاری مدیر سینما استقلال با اعلام اینکه سال گذشته میزان فروش آثار در این طرح نسبت به سال کنونی خوب تر بود به خبرنگار راهنمای سفر من گفت: می دانم بیشتر سینماداران سال کنونی نسبت به فروش اکران ماه رمضان ناراضی بودند، البته شاید شرایط در پردیس ها خوب تر باشد چون پردیس ها می توانستند چند فیلم به نمایش بگذارند و مخاطب بیشتری جذب نمایند اما سینماهایی نظیر استقلال که تنها حق نمایش یک فیلم دارند با فروش خوبی رو به رو نشدند و ما افت فروش داشتیم.

وی اضافه کرد: بویژه در زمان های پس از افطار که تا پاسی از شب سانس داشتیم این استقبال بسیار ضعیف بود ولی بر خلاف سانس های نیمه شب، این استقبال در روزهایی که نرخ بلیت نیم بها بود خوب بود در حالی که در سال های گذشته در بازه زمانی پس از افطار شاهد فروش خوب آثار بودیم.

کشاری در آنالیز اتفاق رمضان سال کنونی عنوان نمود: در این ماجرا کیفیت فیلم ها هم مؤثر هست البته شاید سال کنونی مشغولیت های مردم فراوان بود و پخش سریال ها هم مانع از استقبال از سینماها گردید. به هر حال همه این مورد ها دست به دست هم دادند و موجب گردیدند سینماها با فروش خوبی در این ایام رو به رو نشوند به به صورتی که زیادی از همکاران سینمادار اقرار داشتند فروششان نسبت به سال گذشته ضعیف تر بوده هست. در سال های گذشته در چنین ایامی دست کم یک فیلم وجود داشت که با استقبال بسیار خوبی رو به رو می گردید اما سال کنونی چنین فیلمی وجود نداشت.

مدیر سینما استقلال با اشاره به علل شکست این طرح گفت: یکی از علل این امر نبود تبلیغات در چند پارسال تلویزیون به صورت مرتب به تبلیغ آثار می پرداخت و حتی با زیرنویس اعلام می کرد که در چه ساعاتی چه فیلم هایی روی پرده می روند و ضمن اینکه اعلام می کرد بلیت ها به صورت نیم بها ارایه می گردند اما من سال کنونی چندان ندیدم که تلویزیون در چند پارسال تلویزیون به صورت مرتب به تبلیغ آثار می پرداخت و حتی با زیرنویس اعلام می کرد که در چه ساعاتی چه فیلم هایی روی پرده می روند و ضمن اینکه اعلام می کرد بلیت ها به صورت نیم بها ارایه می گردند اما من سال کنونی چندان ندیدم که این کارها را بکند و حتی بگوید که در ماه رمضان روزها بلیت ها نیم بها هست. ما در روزهای سه شنبه که مردم می دانستند بلیت ها نیم بها ارایه می گردد، استقبال خوبی داشتیم و سانس ها پرازدحام بود به به صورتی که سه شنبه ها پنج برابر روزهای دیگر در ایام ماه رمضان فروش داشتیم.

این سینمادار گفت: من با زیادی از مخاطب های مقابل درِ سینما صحبت می کردم و به شخصه به آنان بیان می کردم که در ایام ماه مبارک روزانه تا پیش از افطار بلیت ها نیم بها هست اما آنان از این مبحث اظهار بی اطلاعی می کردند. هرچند سینماها خودشان در فضای سایبری دست به تبلیغ می زنند اما مطمئنا این مبحث با تبلیغ در صدا و سیما هرچند سینماها خودشان در برابر نیست. برای مثال در یک سالی تبلیغات در رسانه های رسمی داخلی و بیگانه بسیار فراوان بود که منتج به یک فروش خارق العاده گردید. اکنون که ما آن رسانه های بیگانه را قصد نداریم رسانه

اگر تلویزیون به مدد سینما می آمد این فروش چند برابر می گردید اما متاسفانه این طرح سال کنونی شکست خوردوی در مورد افزاییش نرخ بلیت ها گفت: بنظرم این مبحث چندان روی فروش فیلم ها تاثیری نداشت چراکه قسمت زیادی از این مبحث بر عهده تبلیغات بود به همین ترتیب اگر تلویزیون به مدد سینما می آمد این فروش چند برابر می گردید اما متاسفانه این طرح سال کنونی شکست خورد.

کشاری در انتهاء عنوان نمود: بنظرم مسئولین سازمان سینمایی برای سال بعد باید یک ماه گذشته از ماه مبارک رمضان برنامه ریزی انجام دهند تا تلویزیون و رسانه های دیگر با تبلیغات علت آگاهی مردم در مورد این طرح گردند.

محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران و مدیر پردیس سینمایی ماندانا نیز در مورد این طرح به خبرنگار راهنمای سفر من گفت: این طرح سال کنونی با شکست رو به رو گردید و فیلم ها اصلا با استقبال خوبی رو به رو نشدند. در چند روز اول ماه مبارک رمضان فروش آثار خوب بود اما به تدریج این روند ضعیف و متوقف گردید که این مبحث عللی مختلفی داشت برای مثال مقارن شدن امتحانات دانشجوهای با این ایام، وجود ایام سوگواری و تعطیلات، نبود فیلم جدید و تبلیغات ضعیف و ..

وی اضافه کرد: ما هر سال در ماه رمضان کوشش می کردیم تا صاحبان آثار را متقاعد کیم که خطر کنند و فیلم هایشان را در این بازه زمانی به نمایش بگذارند و برای آنان امتیازهای مخصوص در نظر می گرفتیم برای مثال روزهایی که یک فیلم در ماه مبارک رمضان به نمایش گذاشته می گردید جزء کف فروش آن حساب نمی کردیم اما سال کنونی در این بازه زمانی فیلم تازه ای اکران نشد. درواقع فیلم هایی که برای ماه رمضان مدنظر داشته شده بودند دو سه هفته پیش از شروع ماه مبارک رمضان روی پرده رفته و مخاطب های آنان را دیده بودند و طبعا فیلمی که چند هفته اکران گردیده باشد اندک اندک مشتریان خود را از دست می دهد و این اتفاق سال کنونی اتفاق افتاد.

این مطلبو از دست ندید!  حقوق قانونی مسافران هنگام دیرکرد هواپیما چیست؟

اشرفی عنوان نمود: همان گونه که اشاره کردم سال کنونی در این ماه تعطیلات زیادی داشتیم که این تعطیلات روی فروش فیلم ها و سینما تاثیر منفی گذاشت. وقتی یک روز تعطیل می گردد در عمل سینماها ۲ روز تعطیلی دارند چراکه از روز قبل دیگر فیلمی اکران نمی توان و این خود عاملی برای فروش کم آثار در این برهه بود.

همان گونه که اشاره کردم سال کنونی در این ماه تعطیلات زیادی داشتیم که این تعطیلات روی فروش فیلم ها و سینما تاثیر منفی گذاشتمدیر پردیس سینمایی ماندانا گفت: نکته بنیادی دیگر تبلیغ ضعیف آثار بود. رسانه های مجازی و رسانه ملی در این امر چندان به مدد سینما نیامدند. تلویزیون ما را تنها گذاشت به به صورتی که مردم اصلا نمی دانستند که پیش از افطار بلیت های نیم بها ارایه می گردد.

وی گفت: مجموع این عاملان موجب گردید که من در سینما ماندانا این طرح را در یک هفته انتهایی ماه مبارک رمضان اجرا نکردم به این نحو که بلیت های نیم بها ارایه می کردیم اما سانس های ساعت ۲۴ را متوقف نمودیم چون این طرح کاملا برای ما آسیب بود.

رییس انجمن سینماداران در انتهاء صحبت هایش گفت: بنظرم برای سال آینده خوب تر هست ۲ ماه گذشته از شروع ماه مبارک رمضان با صدا و سیما رایزنی گردد تا تبلیغات بدرستی انجام بگیرد. باید مد نظر داشته باشیم که فیلم و سینما سالم ترین تفریحات می باشند و با توجه به اینکه این روزها بیشتر سینماها تجهیز شده اند خوب تر هست از این موقعیت مخصوص بهره برداری کنیم.

اما علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش نظر متفاوتی دارد. او هرچند اشاره ضمنی به شکست این طرح می کند اما می گوید که سینماها نسبت به پارسال در ایام همانند افت فروش نداشته اند. با این حال این سینمادار بدون درنظرگیری افزایش نرخ با این حال این سینمادار بدون درنظرگیری بلیت ها، اشاره به میزان تماشاچیان این طرح در سال جاری نسبت به پارسال نمی کند.

سرتیپی در مورد این طرح به خبرنگار راهنمای سفر من من اعتقاد ندارم که مجموع فروش سینماها سال کنونی در این برهه نسبت به ماه رمضان سال گذشته کمتر شده هست. با توجه به اینکه تعداد سالن ها و فیلم ها افزایش پیدا کرده امکان دارد این گمان ایجاد شده باشد ولی حقیقت این هست که سال کنونی فیلم تازه ای در ماه مبارک رمضان اکران نشد در حالی که سال گذشته فیلم سینماییی «نهنگ عنبر» از همان آغازین روزهای ماه مبارک رمضان روی پرده رفت. سال کنونی آثار از چند هفته مانده به ماه مبارک اکران گردیدند و قدری تازگی خود را از دست دادند ضمن اینکه سال کنونی آثار تبلیغ چندانی نداشتند و تلویزیون هم هیچ کمکی به سینما برای جا افتادن این طرح و معرفی آثار نکرد.

وی با بیان اینکه در مورد نیم بها شدن بلیت ها اطلاعی رسانی نشد، گفت: خیلی ها نمی دانستند که بلیت های سینما پیش از افطار نیم بها هست و یا نمی دانستند که ساعت ۲۴ هم در سینماها سانسی برای اکران وجود دارد. ما فکر می کردیم چون سال گذشته استقبال بسیار خوبی از آثار شده بود همیشه همینگونه می باشد اما چنین نشد.

خیلی ها نمی دانستند که بلیت های سینما پیش از افطار نیم بها هست و یا نمی دانستند که ساعت ۲۴ هم در سینماها سانسی برای اکران وجود داردسرتیپی در انتهاء گفته بود: هرچند اطلاع رسانی درستی در این باره رخ نداد ولی می دانم که فروش خرداد سال کنونی ما نسبت به سال گذشته کمتر نخواهد بود. در مورد پردیس کورش باید بگویم که این سینما افت فروش نسبت به سال گذشته نداشت اما آنچه که مدنظرمان بود اتفاق نیفتاد.

رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی هم با اعلام اینکه این طرح سال کنونی با شکست رو به رو گردید به خبرنگار راهنمای سفر من گفت: وقتی زیرساخت های مناسب برای برنامه ای وجود نداشته باشد، آن طرح با شکست رو به رو می گردد که سال کنونی این اتفاق در مورد طرح اکران ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد که کلیدی ترین آن نبود امکان تبلیغ مناسب بود.

وی اضافه کرد: سال کنونی صدا و سیما به مدد این طرح نیامد به به صورتی که مردم اطلاعی در مورد آن پیدا نکردند حتی زیادی اصلا نمی دانستند که سانس های پیش از افطار به صورت نیم بها اکران می گردند.

سعیدی پور با اشاره به آثار روی پرده رفته در ماه رمضان گفته بود: هرچند تعدادی عقیده دارند که فیلم های تازه ای در این بازه اکران نشد و این امر به این طرح خدشه زد اما باید مد نظر داشته باشیم که پس از نوروز ۷ ۷ فیلم جدید اکران گردید که مردم می توانستند به تماشای آنان بنشینند. آنچه که موجب شکست این طرح گردید نداشتن تبلیغات بود و ما در پردیس سینمایی آزادی هم با افت تماشاچی در این برهه رو به رو گردیدیم.

وی در انتهاء گفت: خوب تر هست سال آینده پیش از اجرای این طرح و پیش از ماه مبارک رمضان زمینه های اجرای این طرح فراهم گردد و بستر شایسته ای برای آن وجود داشته باشد تا این طرح دوباره شکست نخورد.

در سال هایی که طرح اکران رمضان با موفقیت رو به رو گردید مسئولان دولتی سینما در توافقاتی با مسئولان رسانه ملی این شرایط را فراهم کرده بودند که طرح و جزییات آن در شکل های متفاوت در تلویزیون تبلیغ می گردید. بویژه زیرنویس شدن اجرای طرح اکران رمضان در ساعات متفاوت در تلویزیون علت شده بود مردم از این مبحث اطلاع پیدا کنند. درنظر نگرفتن زیرساخت های اجرای یک طرح یکی از علل شکست آن هست که نتیجه آن در اکران رمضان سال کنونی دیده گردید.