گروه: بلیط
تاریخ: ۱۲:۱۹ :: ۱۳۹۷/۰۷/۲۵

ایرلاین‌های بیگانه هر سال جشنواره‌هایی را در سراسر جهان برگزار می‌کنند و تخفیف‌های قابل ملاحظه ای را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. نوسانات ارز و افزایش نرخ بلیت پروازهای بیگانه در ایران موجب گردید این تخفیف‌ها به حساب ارزان‌فروشی و برگشت آن شرکت‌ها به نرخ ارز نیما گذاشته گردد. بنا به اعلام آژانس‌ها و سامانه‌های […]

ایرلاین‌های بیگانه هر سال جشنواره‌هایی را در سراسر جهان برگزار می‌کنند و تخفیف‌های قابل ملاحظه ای را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. نوسانات ارز و افزایش نرخ بلیت پروازهای بیگانه در ایران موجب گردید این تخفیف‌ها به حساب ارزان‌فروشی و برگشت آن شرکت‌ها به نرخ ارز نیما گذاشته گردد. بنا به اعلام آژانس‌ها و سامانه‌های رزرواسیون بلیت هواپیما به استناد بیانیه‌های ایرلاین‌های بیگانه، از ۱۹ مهرماه مبنای محاسبه ارز در بلیت‌های بیگانه از ۱۴۷۰۰ به ۹۷۰۰ تومان کاهش یافت، اما بررسی‌های ایسنا از تحولات چشم‌گیری حکایت نداشت. حتی بنا به سخنان آژانس‌دارها، کاهش قیمت‌ها به حدی نبود که بازار ایران را تشویق کند؛ چون که با توجه به میانگین درآمد ماهانه هر خانوار ایرانی ـ‌ بر طبق گزارش بانک مرکزی از سال ۹۶ ـ که حدود سه میلیون و ۶۰۶ هزار تومان تخمین شده، پرواز بیگانه هنوز کالایی گران شمرده می‌شود.

اطلاعات دریافت شده از کانتر فروش بلیت پروازهای بیگانه در عده ای از آژانس‌ها نیز حکایت از این دارد که دامنه تحولات قیمت‌ها از پنجشنبه گذشته تا به حال چندان زیاد نبوده است. مسؤول کانتر پروازهای بیگانه در یکی از آژانس‌های تهران می‌گوید: این کاهش نرخ روی بلیت شرکت‌های بیگانه برای مدت بسیار محدودی رخ داد که آژانس‌ها به مشتریان خود خبر دادتد، اما در کل این کاهش نرخ به گونه‌ای نبود که به چشم مشتری بیاید و بازار سفرهای بیگانه را در ایران از رکود خارج کند.

وی ادامه می‌دهد که طبق داده‌های سیستم جهانی نرخ‌گیری بلیت هواپیما «آمادئوس»، منحصرا ایرلاین‌های بیگانه این کاهش را ROE لحاظ کردند و شرکت‌های داخلی مثل ماهان و ایران‌ایر و سایرین در قیمت‌ها تحولی ندادند، چون مبنای نرخ در ایرلاین‌های داخلی «ریال» است نه دلار که آن را کاهش دهند. برای همین نرخ‌ها همچنان بالا بود.
او می‌گوید: شرکت‌های بیگانه خوی و عادت کار در بازار ایران را یاد گرفته‌اند. وقتی شرکت‌های داخلی قیمت‌ها را پایین نیاوردند، آن‌ها هم صندلی‌های کلاس پایین را کمتر عرضه کردند. در حقیقت آنچه این مدت از سوی ایرلاین‌های بیگانه به فروش گذاشته گردید، صندلی‌های کلاس نرخ بالا بود. در کنار آن هم نرخ پایه ارز را که از ۱۴۶۹۰ به ۹۷۰۰ تومان کاهش داده بودند، روزانه متناسب با تحولات بازار آزاد و سیستم نیما زیاد کردند.

این مسوول کانتر بلیت‌های بیگانه اضافه می‌کند: با این‌که در فصل کم سفر (low season)  قرار داریم اما شرکت‌های داخلی پایین‌ترین قیمتی که برای رفت و برگشت مسیر تهران ـ استانبول عرضه کرده‌اند یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است، درحالی‌که تا قبل از افزایش نرخ‌ها، حدود هفتصد هشتصد هزار تومان بود. این درحالی است که مبنای نرخ این شرکت‌ها به ریال است.

او در مورد پرواز «تفلیس» که در مورد نرخ پایین بلیت آن تبلیغ بسیاری می‌شود، توضیح می‌دهد: وضع بازار گرجستان فرق دارد چون پروازهای آن چارتر شده‌اند، در نتیجه نرخ این مسیر بشدت به تقاضاکننده منسوب است. درحال حاضر پایین ترین نرخ تهران ـ تفلیس یک میلون و ۵۹۰ هزار تومان است که شاید در روز سفر، نرخ آن پایین‌تر گردد. گاهی هم پرواز چارتری تهی می‌ماند و چارترکننده تصمیم می‌گیرد این بلیت را با پایین‌ترین نرخ ممکن به فروش برساند.

او توضیح می‌دهد: به طور مثال در مسیر تهران ـ لندن درحال حاضر تنها شرکت‌های ایرانی امکان برقرار کردن پرواز مستقیم را دارند و استفاده از دیگر شرکت‌های بیگانه شاید برای ایرانی‌ها ارزان‌تر تمام گردد اما مدت زمان و معطلی که در فرودگاه واسط صرف می‌شود اعتبار ندارد، برای همین زیادتر مسافران ترجیح می‌دهند بلیت گران‌تر پرواز مستقیم را از شرکت‌های داخلی تهیه کنند و این خوب ترین موقعیت برای ایرلاین‌های ایرانی است.

این مطلبو از دست ندید!  گزارش AFC از روند بلیت فروشی برای مسابقات جام ملت های قاره آسیا ۲۰۱۹

   از سوی دیگر حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ که پیگیر کاهش نرخ بلیت هواپیما است و همراه مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری در نشست‌های مشترک با ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی حاضر است نیز می‌گوید: گرچه ROE برای مدتی کمتر از یک هفته تغییر کرد و قرار گردید شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌ها را در مسیرهای بیگانه با نرخ سیستم نیما محاسبه کنند، ولی بر طبق مشاهدات، آنچه از سوی شرکت‌های هواپیمایی به ویژه خارجی‌ها در این مدت عرضه گردید، صندلی‌هایی با کلاس نرخ بالا بود، برای همین هم کاهش نرخ احساس نشد.

او کارکرد شرکت‌های هواپیمایی داخلی را عامل این قضیه می‌داند و اضافه می‌کند: قرار بود همه شرکت‌ها REO را با نرخ ارز نیما محاسبه کنند، اما ایرلاین‌های داخلی نرخ ثابت ریالی را تغییر ندادند. آنچه کاهش یافت نرخ مالیات (Tax) بود که دلاری محاسبه می‌شود و رقم آن چیزی نیست که در نرخ تمام شده کاهش چشمگیری ایجاد کند.
رفیعی اعتقاد دارد: مشی شرکت‌های داخلی موجب گردید شرکت‌های هواپیمایی بیگانه که تمام هزینه‌هایشان ارزی است و ناچارند تابع قوانین و ضابطه های جمهوی اسلامی ایران باشند، نرخ‌ها را با پایه ارز نیما محاسبه کنند و کاهش دهند اما از آن طرف صندلی‌هایی با کلاس نرخ بالا را عرضه کردند، برای همین وقتی جدول نرخ‌ها را کلی ارزیابی می‌کنید تغییر بسیاری را رویت نمی‌کنید.

کاهش نرخ مبدل ارز در بلیت هواپیما بنا به سخنان آژانس‌های مسافرتی از ۱۹ مهرماه اعمال گردید که بر طبق پیامک‌های فرستاده شده از سوی بعضی از آژانس‌ها و سامانه‌های رزرواسیون به استناد اعلام ایرلاین‌های بیگانه، از روز چهارشنبه، ۲۵ مهرماه به حالت قبل برمی‌گردد و طبق اعلام صورت گرفته، با نرخ پایه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

با این حال علی عابدزاده ـ رییس سازمان هواپیمایی ـ روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در حاشیه مراسم بهره‌برداری از یک پروژه عمرانی در فرودگاه مهرآباد گفته که «چند روزی است به پروازهای بیگانه، ارز نیمایی تعلق گرفته و نرخ پایه محاسبه های بزودی به ۸ هزار تومان می‌رسد و ایرلاین‌ها نیز نرخ بلیت را به همین تناسب کاهش می‌دهند.» » » عابدزاده یادآور شده که «۵۵ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است که اگر تامین نشود در آمادگی ناوگان اثر می‌گذارد.»

» سازمان هواپیمایی ایران مردادماه امسال، همزمان با قطع پرداخت ارز دولتی به ایرلاین‌ها، بخشنامه‌ای را صادر و تاکید کرد که شرکت‌های داخلی و بیگانه ملزم‌اند بلیت‌ها را ریالی و به نرخ ارز نیما عرضه کنند، دستوری که تا به حال به‌درستی اجرا نشده است؛ چون که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی گفته‌اند تا به حال موفق نشده‌اند ارز نیمایی بگیرند و آنطور که گزارش شده، ایرلاین‌های بیگانه نیز در نرخ‌گذاری از روی دست آن‌ها مشق می‌نویسند.