گروه: بلیط
تاریخ: ۱۶:۴۳ :: ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
افزایش ۷۰ درصدی قیمت پرواز های داخلی و ۱۰۰ درصدی بیگانه ها

خبرگزاری فارس: مقصود اسعدی‌سامان، با اهتمام بر اینکه افزایش نرخ ارز، باعث افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، گفته بود: بیشتر از ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی هست، از آن منظر که زین پس دلار برای شرکت‌های هواپیمایی با نرخ سیستم سنا محاسبه می‌شود و شرکت‌های باید برای تأمین ارز از بانک‌ها یا صرافی‌ها، ارز […]

خبرگزاری فارس: مقصود اسعدی‌سامان، با اهتمام بر اینکه افزایش نرخ ارز، باعث افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، گفته بود: بیشتر از ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی هست، از آن منظر که زین پس دلار برای شرکت‌های هواپیمایی با نرخ سیستم سنا محاسبه می‌شود و شرکت‌های باید برای تأمین ارز از بانک‌ها یا صرافی‌ها، ارز را با نرخ سیستم سنا دریافت کنند، هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت.

* افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت پرواز‌های بیگانه

وی در مورد افزایش در مورد نرخ بلیت پرواز‌های بیگانه گفت: تا قبل از این نرخ بلیت پرواز‌های بیگانه از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین کری‌یر بر طبق محاسبه تسعیر ارز به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌شد و شرکت‌های هواپیمایی بر آن اساس تسعیر ارز را انجام می‌دادند.

وی اضافه کرد: دیروز سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که بر طبق تصمیم های دولت، نرخ ارز زین پس طبق نرخ سیستم سنا ذی ربط به بانک مرکزی محاسبه گردد، در این سیستم طبق ارائه و درخواست ها نرخ ارز بر طبق بازار ثانویه به لحظه اعلام می‌شود که این مبنای نرخ‌های بلیت هواپیما قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس به عنوان مثال روز پنج‌شنبه که گذشت نرخ دلار آمریکا در سیستم سنا حدود ۹۲۰۰ تومان به صورت میانگین محاسبه گردید، حال در بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام گردیده هست که طبق نرخ ارز در سیستم سنا، قیمت‌های بلیت محاسبه می‌شود.

* نرخ لحظه‌ای ارز برای شرکت‌ها مشکل آفرین شده هست

سامانی گفت: البته این نرخ‌های سیستم سنا برای شرکت‌های هواپیمایی مشکل‌آفرین هست، زیرا نرخ ارز در این سیستم لحظه به لحظه متمایز هست و شرکت‌ها نمی‌توانند طبق نرخ لحظه‌ای دلار عمل کنند و بلیت بفروشند، لکن باید نرخ ثابتی در روز یا هفته در نظر دارا باشند تا تسعیر خود را انجام دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود: طبیعتاً با افزایش نرخ دلار، محاسبه های ایرلاین‌ها که تا قبل از این طبق دلار ۴۲۰۰ تومانی بود، تغییر یافت و طبق دلار سیستم سنا به طور مثال ۹۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

وی گفت: بر طبق اطلاعات ارزی سیستم سنا، نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی در بعضی شرایط بیشتر از ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت و بیشتر از دو برابر می‌شود.

سامانی پیشنهاد داد: لزوم دارد نرخ ثابتی برای شرکت‌های هواپیمایی از ارز مدنظر داشته گردد تا به حال نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی بود که آن هم برای شرکت‌ها قابل دسترسی نبود، اما با احتساب نرخ ارز سیستم سنا، طبیعتاً نرخ بلیت افزایش بسزایی می‌یابد و نرخ بلیت زین پس طبق سیستم سنا می باشد و ارز زین پس طبق این نرخ سیستم سنا، از بانک‌ها یا صرافی‌ها دریافت می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه منطقی نیست ایرلاین‌ها مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی نشوند، اضافه کرد: بیشتر از ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی هست شرکت‌های هواپیمایی چاره‌ای ندارند، جزء آنکه قیمت‌های خود را افزایش دهند، زیرا نرخ تمام شده آن‌ها بشدت افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود: روز پنج‌شنبه‌ای که گذشت سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه تسعیر ارز را منتشر کرد؛ ابتدا گمان بر آن بود که نرخ‌ها طبق نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی می باشد، اما از نرخی که ایران‌ایر به عنوان کری‌یر برای شرکت‌های هواپیمایی بیگانه اعلام کرده بود تا طبق نرخ دلار ۸۸۰۰ تومانی بلیت‌های خود را بفروشند، با نرخ سیستم سنا قیمت‌های پرواز‌های بیگانه حتی بالاتر از نرخی گردید که ایران‌ایر اعلام نمود.

اسعدی سامانی تصریح کرد: زین پس نرخ دلار برای ایرلاین‌ها طبق سیستم سنا می باشد که این نرخ در پنج‌شنبه‌ای که گذشته به صورت متوسط حدود ۹۲۰۰ تومان در دلار محاسبه گردید.

این مطلبو از دست ندید!  در آزادی، حسینیه ۱۰۰ هزار نفری خواهیم داشت

* لزوم احتساب شرکت‌های هواپیمایی در گروه یک ارزی

وی تصریح کرد: از آن منظر که نرخ قطعه هواپیما جزء گروه‌های کالا‌های بنیادی قرار نگرفته هست، در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی با نرخ دلار کنونی با افزایش به سزای هزینه‌ها رو به رو هستند، در حالی که اگر مبحث تأمین قطعات هواپیما جزء تبصره یک بند یک مصوبه هیأت وزیران مبنی بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت این اختیار را دارد که لیست کالا‌های بنیادی را بازبینی کند، قرار گیرد، شرایط متمایز می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم در نیاز‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی بازبینی گردد و در آن لیست بازبینی شرکت‌ها در گروه کالا‌های بنیادی قرار گیرند تا مشمول افزایش هزینه‌ها نشوند.

* تحریم‌های جدید صنعت هوایی و نرخ سیستم سنا علل افزایش هزینه شرکت‌ها

وی گفت: طبق تحریم‌های جدید صنعت حمل و نقل هوایی ایران و از طرف دیگر تحریم‌های ارزی و با احتساب نرخ‌های لحظه‌ای سیستم سنا، دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به قطعات هواپیما بسیار سخت و پرهزینه شده هست، شرکت‌های هواپیمایی هم برای تأمین قطعات باید هزینه‌های بسیار اضافه‌تری را در این شرایط بپردازد، از طرف دیگر فروش شرکت‌های هواپیمایی ایران همگی به ریال هست و هزینه‌های شرکت‌ها که یکی از آن‌ها تأمین قطعه هست به ارز و دلار محاسبه می‌شود، بنابر این پیش‌بینی می‌شود نرخ بلیت پرواز‌های داخلی بیشتر از ۷۰ درصد و نرخ بلیت پرواز‌های بیگانه بیشتر از ۱۰۰ درصد با احتساب نرخ‌های سیستم سنا و تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی افزایش یابد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار امیورای کرد: همان‌طور که گفته گردید در زمینه کاهش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی و طبعا کاهش نرخ بلیت، دولت کوشش کند مبحث هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی را در گروه کالا‌های بنیادی قرار دهد تا هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی کاهش یابد و در صورت عدم پشتیبانی دولت، حمل نقل هوایی از سبد هزینه‌های زیادی از خانواده‌ها خارج می‌شود.

وی گفت: در حالی‌که پس از آزادسازی نرخ بلیت پرواز‌های داخلی شاهد رشد ۲۰ درصدی مسافر و استفاده اغلب اقشار جامعه از این صنعت امنیت بودیم، به‌دلیل شرایط جدید ممکن است افت شدید مسافر و افزایش زیان شرکت‌ها را شاهد باشیم.

* زیان شرکت‌های هواپیمایی با نوسانات موخر ارزی‌

وی با بیان اینکه بیشتر از ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی هست، اضافه کرد: تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی در یکی‌دوماه گذشته زیان هنگفتی را به شرکت‌ها تحمیل کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه نرخ بلیت تابعی از نرخ ارز هست احاله کردن شرکت‌های هواپیمایی به صرافی‌ها، هزینه شرکت‌ها را بشدت افزایش می‌دهد و این در حالی هست که به‌دلیل تشدید تحریم‌ها دسترسی به قطعات و خدمات و سرویس‌ها سخت‌تر و طبعاً هزینه بیشتری به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

وی دنبال کرد: لزوم دارد همان طور که قانون، سازمان هواپیمایی کشوری را متولی اعمال حاکمیت و نظارت دانسته، اذن دهیم سازمان هواپیمایی کشوری به وظیفه ها قانونی خود عمل کند و نظارت و کنترل‌های لازم را برفعالان این صنعت بر طبق وظیفه ها ذاتی خود داشته باشد و در شرایطی که هزینه تامین قطعات و سایر نیاز‌های ارزی به‌دلیل تشدید تحریم‌ها افزایش یافته هست.

وی تصریح کرد: مجدداً پیشنهاد می‌شود مورد ها مصارف ارزی شرکت‌های هواپیمایی در لیست کالا‌های لیست گروه یک قرار گیرد تا امکان استفاده اقشار بیشتری از صنعت حمل و نقل هوایی فراهم گردد.