تاریخ: ۲:۳۶ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک،  بازدید "علی زندی‌فر" مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی فرصتی گردید تا خبرنگاران این رسانه در مصاحبه‌ای تفصیلی مباحث متفاوت حوزه راهداری و بخش حمل و نقل را در این استان به گفت‌و‌گو بنشینند. تفضیل گفت‌و‌گوی […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، 

بازدید "علی زندی‌فر" مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی فرصتی گردید تا خبرنگاران این رسانه در مصاحبه‌ای تفصیلی مباحث متفاوت حوزه راهداری و بخش حمل و نقل را در این استان به گفت‌و‌گو بنشینند.

تفضیل گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم با "علی زندی‌فر" مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در زیر می‌آید: 

تسنیم: کارهای انجام شده برای راهداری زمستانه را تعریف کنید؟

زندی‌فر: درحال حاضر راهداری استان مرکزی آمادگی کامل برای زمستان را دارد و اکیپ‌های ما در راهدارخانه‌ها مستقر شده‌اند، ۲۵۰ اکیپ و ۱۵۰ نفر نیروی آماده داریم که اگر بارش برف دارا باشیم اکیپ‌هایمان را هم تا ۳۰۰ اکیپ می‌توان افزایش داد، یعنی با استفاده از توان خصوصی قدرت آماده کردن ۵۰۰ نفر نیرو و ۳۰۰ تا ۳۵۰ اکیپ را داریم.

به منظور زیادتر محورهای برف‌گیر روستایی الان داریم قرارداد منعقد می‌کنیم یا این قرارداد منعقد شده هست و با اشخاص بومی که ابزار نقلیه دارند مثل تراکتوردارها و بیل‌بکو دارها قرارداد می‌بندیم، با دهیارها و بخشدارها وارد مذاکره شده‌ایم.

شن، ماسه و نمک هم به‌ اندازه کافی خریداری شده و نزدیک به ۶۰ هزار تن در راهدارخانه‌ها دپو شده هست که دربردارنده ۲۰ هزار تن نمک و ۴۰ هزار تن شن و ماسه می‌شود.

تسنیم: برنامه‌هایتان در راستای آمادگی راه‌های استان برای سفرهای نوروزی را تعریف کنید؟

زندی‌فر: ۳۲ ۳۲ راهدارخانه ثابت و ۷ راهدارخانه سیار داریم که راهدارخانه‌های ثابت را پوشش می‌دهند، از الان هم برای استقبال نوروز آماده می‌شویم، برنامه‌های نوروزی را پیاده کرده‌ایم و مناقصاتمان را برگزار می‌کنیم، سرانجام تا آخر بهمن همه پیمانکاران مشخص می‌شوند.

قرار هست عده ای خط‌کش آماده کنیم، عده ای پیمانکار برای لکه‌گیری و روکش آسفالت بگیریم، قراردادی را هم با یک پیمانکار توجه داریم تا تابلو و نشانه ها محورهای شریانی  را رنگ‌آمیزی کنند، نیوجرسی‌های بلااستفاده در محورها را هم منتقل می‌کنیم تا به محورهای کلیدی جابه جایی دهیم.

گاردهای مستعمل اصلاح شده و به محورهای فرعی و روستایی جابه جایی داده می‌شوند، روشنایی بعضی نقاط مه‌گیر مثل کانون فراهان نصفه نیمه مانده که الان برای آن مناقصه برگزار می‌کنیم تا پیمانکار آن را انتخاب نماییم.

در چند نقطه از استان این مشکلات را داریم که الان درحال برنامه‌ریزی برای انتخاب پیمانکار برای آنان هستیم و بنا داریم که تا دهه فجر به لطف خدا همه را به بهره‌برداری برسانیم.

تسنیم: در راستای نقاط پرحادثه چه اقداماتی تاحالا انجام شده و چه برنامه‌هایی را برای این نقاط درنظر دارید؟

زندی‌فر: ۴ ۴ نقطه پرحادثه مثل زیرگذر حاجی‌آباد در کانون تهران، تقاطع نادرآباد در کانون آشتیان به اراک، تقاطع آوه در کانون قدیم ساوه به همدان و تقاطع شهرک صنعتی را داریم که نیمه‌کاره مانده‌اند و مناطقی می باشند که از نظر ما منطقه های پرخطری بوده و احتیاج به اصلاح داشته‌اند.

۵۰ ۵۰ تا ۶۰ درصد کار آنان انجام شده و الان دو مرتبه برنامه‌ریزی کرده‌ایم بعضی از آنان معارض داشته و بعضی مشکل بودجه‌ای که برطرف معارض و تامین بودجه‌ شده‌اند و کار دو مرتبه آغاز شده هست، ان‌شاءالله تا پیش از آغاز سال جدید همه آنان را به بهره‌برداری برسانیم و زیر ترافیک بیاوریم.

 10  10 نقطه پرحادثه دیگر هم داریم که مشاور مطالعه آنان را انجام داده، نواقص آنان را شناسایی کردیم و طرح اجرایی داریم الان دیگر مصوب کردند که بودجه دهند تا اینها را آغاز کنیم، از آنجایی که کار خود را تازه آغاز کرده‌ایم درحال حاضر کارهای عقب‌مانده و علاوه بر این برنامه آمادگی برای نوروز و راهداری زمستانه را انجام می‌دهیم.

واحد تازه ای در اداره ایجاد نمودیم که کار مطالعه محورها را انجام می‌دهد و بنا داریم سال ۹۷ تمام تقاطع‌های ورودی به جاده‌های کلیدی را هم ایمن‌سازی کنیم و هم بهسازی و شرایط ‌را به‌گونه‌ای مهیا کنیم که دیگر در تقاطع‌ها تصادف نداشته باشیم و اکیپ‌های راهداری‌محور را برای سال بعد آماده می‌کنیم، نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفات ما تصادفات وا‌ژگونی می باشند که طبق معمول در مناطقی اتفاق می‌افتند که پرتگاه هست، برنامه ‌خیلی خوبی هم داریم که از محورهای کلیدی آغاز کنیم و تمام این پرتگاه‌ها را اصلاح کنیم.

تسنیم: وضع استان در راستای حمل و نقل به چه شکل هست و آیا نظارت‌ها در این زمینه به نحو مطلوب انجام می‌شود؟

زندی‌فر: در بحث حمل و نقل هم ۲۲ دوربین نظارت عکسی داریم و یکی هم در مشهد میقان اضافه می‌کنیم، ۲۶ دوربین ثبت تخلف هم داریم که فعال می باشند و ۳۵ دوربین ثبت تخلف دیگر هم در دستور کار داریم که انتصاب کنیم، جانمایی آنان مشخص و گارد و حفاظ‌های اطراف آن انجام شده و باید شرکت ذی ربط برای انتصاب بیاید، بنا داریم ان‌شا‌ءالله تا پیش از عید نوروز راه‌اندازی گردند که اگر ما بتوانیم این ۳۵ دوربین را در محورهای استان انتصاب کنیم نزدیک هفت کیلومتر متوسط سرعت در محورهای استان را می‌توانیم کاهش دهیم که تاثیر به‌سزایی در کاهش تصادفات دارد و امید داریم با انجام این کار بتوانیم تلفات جاده‌ای را به حد معقولی برسانیم.

در بحث سیستم‌های هوشمند یک باسکول توزین درحال حرکت داریم و کارهای راه‌اندازی یک باسکول دیگر هم انجام شده و ان‌شاءالله تا پیش از سال جدید به بهره‌برداری برسد، مجوز یک باسکول دیگر را هم گرفته‌ایم که تا پنج ۶ ماه آینده انتصاب می‌شود.

در بحث مجتمع‌های خدماتی رفاهی یکی از دل مشغولی‌های مسئولان، امامان جمعه، استاندار مرکزی و بهره‌برداران نبود نمازخانه و سرویس بهداشتی مناسب در این مجتمع‌ها هست که جلساتی را در این زمینه برگزار کردیم و بنا داریم از محل پرداخت تسهیلات بانکی مجتمع‌هایی که در جاده‌های کلیدی قرار دارند را مجاب به ایجاد نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی مناسب کنیم.

در بحث جایگاه ها معاینه فنی هم اهتمام کردیم استانداردی را که مرکز به ما اعلام نموده روی همه این جایگاه ها اعمال کنیم، سیستم‌ها به‌گونه‌ای هست که ما آنلاین متوجه می‌شویم هر مرکز معاینه فنی الان چه وضعیتی را انجام می‌دهد، آزمایش ماشین‌ها قانونی بوده یا غیر مجاز و برخلاف ضابطه های ما هست، کنترل خوبی روی این جایگاه ها وجود دارد که علت کاهش نقص فنی در وسایل نقلیه می‌شود.

تسنیم: استان در راستای شرکت‌های فعال در راستای حمل و نقل و امدادخودرویی در چه وضعیتی هست؟

زندی‌فر:در بحث امدادخودرویی ساماندهی خوبی انجام شده و ۴ شرکت در استان خدمات‌دهی می‌کنند و نظارت خوبی روی آنان انجام می‌شود، بیشتر کسانی که در امدادخودرو می باشند یعنی از بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد آنان سوءپیشینه گرفته شده و مورد تایید اماکن می باشند، آدرس و مشخصات آنان را داریم و روی قیمت‌های آنان هم نظارت می‌کنیم.

این مطلبو از دست ندید!  خروش طبیعت در سد داریان + فیلم

در بحث شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر هم در سطح استان تیم‌هایی را در این دو ماهه تشکیل دادیم که مرتب سرکشی کرده و نواقص را گوشزد می‌کنند، کلاس‌های آموزشی برای مسئولان فنی برگزار کرده‌ایم که در ایام زمستان زیادتر کنترل کنند، زنجیر چرخ، وسایل گرمایشی و لاستیک‌ها را چک کنند تا با پایین ترین خطر به مقصد برسند.

تسنیم: برای نقاط پرتصادف استان چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه برنامه‌های درنظر دارید؟

زندی‌فر: ۴ ۴ کانون پرتصادف در استان داریم که دربردارنده محورهای ازنا به شازند، کانون قدیم ساوه به سلفچگان، کانون قدیم ساوه-همدان و کانون قدیم ساوه به تهران می‌شود، بحث چهاربانده کردن این محورها در حوزه راه و شهرسازی هست و ما تنها وظیفه حفظ آنان را داریم، نزدیک ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر از اوائل کانون ساوه-همدان را الان داریم کوشش می‌کنیم که بودجه‌ای بگیریم و این کانون را زیر ترافیک بیاوریم، ۱۰ کیلومتر هم از سمت غرق‌آباد به نوبران هست که باید انجام دهیم که اگر اینها را انجام دهیم نزدیک ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر گروه دوم آن راه‌اندازی می‌شود.

از دو سال پیش اصلاح پرتگاه‌ها آغاز شده و جاده با همین ابزارها موجود درحال تعریض هست، در بحث تابلو، نشانه ها و خط‌کشی پلیس نقاطی را خیلی تاکید کرده که داریم خط دوبل با شیار می‌زنیم تا در نقاطی که سبقت ممنوع هست نتوانند وارد گردند.

نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان مناقصه برگزار می‌کنیم که برای کانون ساوه به سلفچگان قدیم پیمانکار انتخاب نماییم و آن را هم به صورت پیمانی تعریض کنیم.

کانون اراک به تهران الان سطح سرویس آن به فاز اشباع نرسیده اما چون یک طرح بزرگ‌راهی شمال به جنوب و شرق به غرب در کشور هست و الان از بندر امام(ره) تا اندیمشک آزادراه داریم، اندیمشک به پل زال به خرم‌آباد آزادراه داریم، کانون خرم‌آباد به اراک را قرارگاه خاتم انجام می‌دهد، برای این مقطع اراک تا آزادراه بعدی که ساوه-سلفچگان باشد هنوز اقدامی نشده و به صورت قطع طراحی انجام شده نقشه‌های آن آماده هست و باید سرمایه‌گذاری بیاید و کار را آغاز کند و می‌توان به قرارگاه خاتم سپرد که خیلی خوب کار انجام می‌دهد و یکی از طولانی‌ترین تونل‌ها را در آزادراه می‌زنند.

طبق معمول هنگامی برف می‌بارد کار راهداری در جاده سخت‌تر از داخل شهر هست زیرا در داخل شهر با تردد فراوان کمتر مشکل داریم، در بحث امداد جزیره‌ای کار نمی‌کنیم، در زمین لرزه یکی از استان‌هایی که بسیار خوب در آن منطقه عمل کرده استان مرکزی هست و برایمان با اهمیت نبوده که چه کسی متولی هست، بنیاد مسکن برای ساخت مسکن رفته و درخواست ابزار نقلیه داده که وسایل نقلیه آزاد خود از لودر و بوردوزل و غیره را اعزام کردیم و خیلی وقت هست در آن منطقه کار می‌کنند در شرایط بحران همه با هم باید کار کنیم.

تسنیم: اعطای تسهیلات نوسازی ناوگان استان به کجا رسید و در چه وضعیتی قرار دارد؟

زندی‌فر: نزدیک ۴ هزار دستگاه سمند EF سورن سال گذشته سازمان با ایران‌خودرو قرارداد بست که بیایند در حوزه حمل و نقل روستایی فعالیت کنند، که این طرح گلوبال هم بود یعنی هر استانی هرچقدر تقاضاکننده داشت می‌توانست معرفی کند، که دیگر سقف آن پر شده و وقت معرفی به اتمام دست یافته، مشکلی پیش آمده برای پرداخت تسهیلات اما با پیگیری انجام شده قرار گردید بانک تسهیلات افرادی که سازگاری گردیدند و تا ایران‌خودرو رفتند را پرداخت کند تا بتوانند خودرو را تحویل دریافت کنند.

متوسط سن ناوگان ما ۲۰ تا ۲۵ سال هست، سازمان مرکزی برنامه ای را تهیه کرده و به هیئت دولت برده و مصوبات قبلی را هم گرفته که ۳ هزار دستگاه لودر و گریدل و غلطک و بیل مکانیکی از هپکو خریداری کند، قرار هست که برای این ۳ هزار ابزار نقلیه هر سالی ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه را خود ما بدهیم.

چند هدف پشت این کار وجود دارد هم اینکه ابزار نقلیه ما نوسازی می‌شود و دوم اینکه کارخانه هپکو که برندی برای کشور هست فعال شود، کارگرانش از این وضع بیرون بیایند چون هپکو حیف هست و ما باید کوشش کنیم که هپکو را از این وضع رهایی دهیم و به سمتی برویم که به جای ماشین‌آلات چینی ماشین‌آلات سوئدی و سوئیسی را بیاورند.

این ۳ هزار دستگاه پنج تا ۶ سال کار هپکو را ضمانت می‌کند، به صورت قطع سفارشاتی هم از ادارات و پیمانکاران دیگر دارند و هپکو فعال می‌شود و ما نیز ظرف پنج سال سن ماشین‌آلات راه‌سازی و راهداریمان را به زیر سه سال می‌آوریم و کل کشور هم می‌آیند و ماشین‌آلات را از هپکو تهیه می‌کنند.

سال کنونی در استان مرکزی سه تا چهار نمک‌پاش هم از تهران خریداری کرده‌ایم که تعداد آنان ۶ دستگاه می‌شود و نوعی نوسازی هست، یکی از مشکلاتی که داریم این هست که در راه‌بندان هر کسی به فکر پیدا کردن راهی برای پیش رفتن هست، قسمت‌های خطرناک کانون قره کهریز درحال تعریض هست و خیران با دراختیار گذاشتن زمین‌هایشان ما را یاری کرده‌اند، روشنایی از الزامات امنیت نیست اما در راستای افزایش امنیت هست.

یکی از پیشروترین تشکیلات در بحث فناوری استفاده از ITS  ما بودیم، ترافیک‌شمارها را در گذشته نداشتیم و از اکیپ‌های دانشجویی برای شمارش ترافیک استفاده می‌کردیم اما الان به محض عزم در سیستم ۱۴۱ می‌توان آمار ترافیک هر کانون را کسب کرد.

صنف حمل و نقل کالای استان مدعی می باشند که نسبت به بعضی از استان‌های نرخ حمل و نقل ما پایین‌تر هست، مصوبه شورای اقتصاد نرخش آزاد هست یعنی بین مالک کالا و حمل کننده توافق می‌شود، اما صنف‌های حمل و نقل نرخ کفی تعیین می‌کنند و آن را مبنا قرار می‌دهند و شرایط هر دو طرف را در نظر می‌گیرند، می‌توانند ما را بازخواست کنند اما درواقع اینچنین نیست، خیلی از مورد ها هزینه را باید مالک کالا پرداخت کند که به گردن راننده افتاده هست.

چهار راهدارخانه در استان در دست احداث می باشند که ابزارها بسیار خوبی مثل نمازخانه در آنان دیده شده هست.