گروه: بلیط
تاریخ: ۹:۰۷ :: ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
ارزیابی اثرها واگذاری مترو خصولتی ها؛ بلیت مترو ۱۰ هزار تومان می گردد!

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ، زمزمه افزایش نرخ بلیت حمل و نقل عمومی و بویژه مترو و اتوبوس یکی از مواردی هست که در اواخر هر سال به محل چالش مدیریت شهری و شهروندان مبدل می‌شود. طی سال‌های گذشته افزایش نرخ بلیت مترو […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ، زمزمه افزایش نرخ بلیت حمل و نقل عمومی و بویژه مترو و اتوبوس یکی از مواردی هست که در اواخر هر سال به محل چالش مدیریت شهری و شهروندان مبدل می‌شود.

طی سال‌های گذشته افزایش نرخ بلیت مترو روندی متناسب با افزایش نرخ تورم داشته هست، اما در یک ماه پیش سیدمحمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در اظهار دیدگاهی غیرمنتظره گفت: نرخ تمام شده هر بلیت مترو ۱۰ هزار تومان هست.

زمزمه واگذاری مترو به خصولتی‌ها با نظریه بلیط 10 هزار تومانی

این اظهار نظر میرلوحی باعث شد تا زیادی از شهروندان دلواپس تصویب بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو برای سال ۹۸ بشوند.

در حالی که نگرانی‌ها از برنامه‌ریزی مدیریت شهری جهت تصویب بلیت ۱۰ هزار تومانی در سال ۹۸ رو به افزایش بود، در همان چند روز اول خبرنگاران از محسن هاشمی ریاست شورای شهر تهران پرسیدند که نرخ حقیقی مترو چقدر هست و مدیریت شهری نرخ بلیت مترو را برای سال آینده چقدر افزایش خواهد داد، اما هاشمی منحصرا به بخش دوم این سؤال جواب می‌دهد و می‌گوید: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بلیت مترو در سال ۹۸ نداریم.

زمزمه واگذاری مترو به خصولتی‌ها با نظریه بلیط 10 هزار تومانی

سر انجام ریاست شورای شهر تهران از بیان دیدگاه خود نسبت به نرخ تمام شده بلیت مترو اجتناب می‌کند و نحوه محاسبه بلیت مترو از دیگاه مدیریت شهری جدید، برای خبرنگاران بی‌پاسخ می‌ماند.

سید محمود میرلوحی مالک نظریه بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو در صحبت با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ، در مورد فرمول کشف این نرخ گفت: ما سالی ۶ هزار میلیارد تومان در مترو خرج می‌کنیم، سالی ۵۴۰ میلیون بلیت هم به فروش رسیده می‌شود که این رقم سال کنونی ۳۵۰ میلیارد تومان شده هست و زمانی که من این رقم را با ۵۴۰ میلیون بلیت و ۶ هزار میلیارد تومان هزینه مترو محاسبه کردم، رقم تمام شده آن ۱۰ هزار تومان گردید.

زیادتر بخوانید: میرلوحی: نرخ تمام شده بلیت مترو از ۱۰ هزار تومان هم زیادتر هست + نحوه محاسبه

به باور میرلوحی عاملی که علت می‌شود او در محاسباتش به مبلغ ۱۰ هزار تومان برسد، احتساب هزینه ساختمان‌ها و تونل‌های مترو هست.

میرلوحی در ادامه با بیان اینکه در تهران سالی ۶ هزار میلیارد تومان در ساخت مترو هزینه می‌کنیم، تصریح نمود: این هزینه دربردارنده ساخت زیرساخت‌ها و تأمین واگن هست، در حالی که در نرخ کنونی، هزینه بلیت منهای هزینه‌های ثابت جاری و علاوه بر این بدون احتساب استهلاک واگن‌ها اعلام گردیده هست.

زمزمه واگذاری مترو به خصولتی‌ها با نظریه بلیط 10 هزار تومانی

مهدی چمران ریاست سابق شورای شهر تهران هم معتقد هست محاسبه های میرلوحی درست هست، اما شاخص‌هایی که او مبنای محاسبه قرار داده، درست نیست.

چمران ریاست سابق شورای شهر تهران در صحبت با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ، با بیان اینکه بر طبق محاسبه های شورای چهارم نرخ تمام شده بلیت مترو با احتساب عارضه ها اداره مترو و تعمیرات آن ۳ هزار تومان شده بود، گفت: در این محاسبه های هزینه ساختمان‌ها لحاظ نمی‌شد، زیرا یک بار برای ساخت از مردم پول گرفته شده بود و قرار نبود که هر سال مردم برای ساختمان‌ها پول پرداخت کنند.

این مطلبو از دست ندید!  بازدید از آثار تایخی کرمان با بلیت الکترونیک

به عبارتی چمران معتقد هست که اگر هزینه تأسیس ساختمان‌ها هم در کشف نرخ لحاظ گردد، نرخ ۱۰ هزار تومانی بلیت مترو صحیح هست، اما از آنجایی که احتساب هزینه تأسیس زیرساخت‌ها نباید لحاظ گردد و احتساب آن منطقی هم نیست، بنابراین مبنای محاسبه های میرلوحی دارای اشکال هست.

زمزمه واگذاری مترو به خصولتی‌ها با نظریه بلیط 10 هزار تومانی

جعفبر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک سابق شهردار تهران هم در صحبت با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ، گفت: اگر قرار باشد هزینه‌های سرمایه‌ای، استهلاک امکانات و ساختمان‌ها را موردنظر داشته باشیم، هزینه‌ها خیلی افزایش می‌یابد. اما در دوره قبل نرخ بلیت مترو بر مبنای هزینه مستقیم و جاری مترو محاسبه می‌شد.

زیادتر بخوانید: مدعیان شفافیت نحوه محاسبه بلیط ۱۰ هزار تومانی مترو را شفاف‌سازی کنند

زمزمه واگذاری مترو به خصولتی‌ها با نظریه بلیط 10 هزار تومانی

برنده حناچی شهردار تهران در صحبت با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ، بدون تأیید یا رد نظریه میرلوحی گفت: شاید آقای میرلوحی این طور حساب کرده که اگر بخش خصوصی اداره مترو را به دست گیرد و اجرا کند، در این شرایط قیمتی که برای آن‌ها دارای صرفه خواهد بود، مبلغ ۱۰ هزار تومان هست.

زمزمه واگذاری مترو به خصولتی‌ها با نظریه بلیط 10 هزار تومانی

دریافت هزینه‌های ساخت مترو از مردم توسط بخش خصوصی زمانی منطقی هست که عملیات ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو توسط بخش خصوصی انجام شده باشد و در شرایطی که همه این زیرساخت‌ها با پول مردم تهران بنا شده، هرگز نمی‌توان با واگذری مترو به بخش خصوصی، هزینه‌هایی را که مردم پیشتر پرداخته‌اند، دیگربار بهمراه بهای بلیت پرداخت کنند، بنابراین سخنان ریاست شورای شهر تهران مبنی بر اینکه نرخ بلیت مترو در سال ۹۸ افزایش ندارد، گرچه خوب هست، اما کافی نیست.

مدیریت شهری جدید باید برنامه‌های خود را برای تهران به طور واضح با مردم در میان گذارد و بگوید که چه آینده‌ای را برای تهران ترسیم کرده هست.

مدیریت شهری جدید طی یک سال گذشته، ساعت طرح ترافیک را از ۱۷ به ۱۹ زیاد کرد و اکنون از طرفی در صدد هست برای سال ۹۸ ورود خودرو‌های شخصی به محدوده زوج و فرد را منوط به پرداخت پول کند و از طرف دیگر هم مسائلی مثل نرخ ۱۰ هزار تومانی بلیت مترو را پیش می‌کشند و با قاطعیت می‌گوید هر کس که می‌خواهد در تهران زندگی کند باید بهای آن را بدهد.

زیادتر بخوانید:

 پولی کردن طرح زوج و فرد آثار مخربی بر روی سایر معابر شهر می‌گذارد کوشش می‌کنیم ورود به محدوده زوج و فرد هم پولی شود 

میرلوحی با طرح نظریه بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو گفت: بود: کسی که در تهران زندگی می‌کند، باید هزینه‌های زندگی در تهران را پرداخت کند.

چمران در مخالفت با سخنان میرلوحی به خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اینکه شهر تهران را گران کنیم تا مردم از شهر بیرون بروند، خلاصه‌اش این می‌شود که ایران را گران کنیم تا مردم از ایران بروند، ، چون شهرهای دیگر هم گران می‌شوند و مردم باید به نقاط ارزان‌تر بروند.

گزارش از علی کاظمی