تاریخ: ۲۰:۱۶ :: ۱۳۹۶/۱۲/۰۳

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بخشنامه ممنوعیت پیک نوروزی و جایگزینی داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌ نویسی را ابلاغ کرد. شایسته هست در این راستا نکات ذیل مورد توجه تمام مدرسه ها خستین قرار بگیرد: فراهم آوردن مجال کنار خانواده بودن، امکان انجام کار […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بخشنامه ممنوعیت پیک نوروزی و جایگزینی داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌ نویسی را ابلاغ کرد.

شایسته هست در این راستا نکات ذیل مورد توجه تمام مدرسه ها خستین قرار بگیرد:

فراهم آوردن مجال کنار خانواده بودن، امکان انجام کار در سفر، استفاده از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت و توجه به آن در فعالیت‌های سه‌گانه داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی

از از قالب‌های متنوع، متناسب با توان و علایق بچه‌ها برای لذت یادگیری استفاده گردد و استان‌ها گزارشی از فرآیند اجرا بهمراه بازخوردهایی از احساس محصلین و خانواده‌ها از منطقه های و مدرسه ها جمع‌آوری و حداکثر تا ۳۰ فروردین به معاونت تعلیم خستین ارسال نمایند.

وی تاکید کرده هست: عرضه هر نوع تکلیف معمول سال‌های قبل بویژه پیک‌های نوروزی یا تمرین‌های درسی ممنوع هست و توقع دارد همکاران  با بهره‌مندی از راهنمای پیوست، تکالیف محصلین را معین نمایند.

جزییات بخشنامه داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی، جایگزین پیک‌های نوروزی سال تحصیلی ۹۷ – 1396

""به منظور ایجاد زمینه برای بهره‌گیری دانش‌آموزان از ایام تعطیلات نوروزی با استفاده از موقعیت‌های طبیعی و متنوع یادگیری برای تقویت مهارت‌های بنیادی خواندن، نوشتن، حرف گفتن، گوش دادن و رویت کردن، متناسب با نیازهای فردی و فرهنگی محلی در زمینه مفاد سند دگرگونی بنیادین مبنی بر رشد خلاقت و نوآوری در کودکان، رویکرد داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی کانون فعالیت‌های تعطیلات نوروزی می‌باشد. شایسته هست، ابتدا این نکات کلیدی مورد توجه کامل قرار گیرند:

۱- محصلین در انتخاب کتاب آزاد می باشند و آموزگاران و والدین می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب آنان را راهنمایی کنند.

۲- ۲- از معرفی کتابی خاص به محصلین برای خرید (ویژه این فعالیت‌ها) و تحمیل هزینه برای خانواده‌ها جدا اجتناب گردد. محصلین و خانواده‌ها در جهت استفاده از کتاب‌های موجود در منزل، امانت گرفتن از دوستان و بستگان، استفاده از کتب کتابخانه کلاسی، مدرسه، محله، مساجد، کانون‌ها و … راهنمایی گردند.

۳- ۳- قالب‌های اجرایی محدود به نوشتن / روایت داستان نگردد و از قالب‌های متنوع دیگری که به این امر کمک می‌نماید مثل: سفرنامه، گزارش نویسی، نمایش نامه، گفت و گو و پیاده نمودن متن آن، شعرخوانی، داستان گویی، پیاده نمودن متن شعر در قالب داستان، داستان عکسی، نقد و …)

الف) اغراض:

۱- متناسب کردن فعالیت‌های یادگیری با اقتضائات دوران کودکی و شرایط ایام نوروز

۲- توسعه و ترویج داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی

۳- تقویت مهارت‌های خوانداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری، اندیشه و تعمیق در طبیعت

۴- پرورش خلاقیت، تخیل و ابتکار

۵- تقویت مهارت‌های چکیده نویسی و مستندسازی

ب) ویژگی‌های فعالیت‌های داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی

الف – تناسب محتوای داستان با اغراض پایه تحصیلی

ب- تناسب محتوای داستان با ویژگی‌های سنی و علائق محصلین

ج – جذاب، لذت بخش بودن و انگیزاننده بودن محتوای داستان

د – تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق انتخاب محتوای مناسب

ه – رشد دهنده روحیه خلاقیت و نوآوری در محصلین

و- محوریت دانش آموز در انجام فعالیت

ز – نقش آسان سازی گری، هدایت و راهنمایی از جانب معلمان و والدین

ح – تناسب توقع ها با شرایط تعطیلات نوروز از محصلین

ط – آسان و محدود بودن فعالیت‌ها

ج) قالب و فرآیند اجرای فعالیت:

۱- روش‌های ایده ای برای تهیه کتاب‌های داستان:

الف – تهیه کتاب از کتابخانه مدرسه و یا کلاس درس

ب- استفاده از کتاب‌های موجود در منازل محصلین

این مطلبو از دست ندید!  تقدیر از پیرمرد ۹۰ ساله فعال محیط زیست

ج – در صورت تمایل اهدا و یا امانت دادن کتاب‌ها توسط محصلین به همدیگر

د – استفاده از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های محله، مساجد، کانون‌ها و …

ه – استفاده از متون کتاب‌های درسی بویژه درس روانخوانی

  استفاده از داستان یا قصه‌های مناسب به طور فایل صوتی در فضای سایبری و برنامه‌های رادیو و …

۲- شیوه‌های ایده ای برای اجرای فعالیت‌های داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی  خواندن قصه و یا کتاب داستان از سوی بزرگترها برای محصلین پایه‌های اول و دوم

 شنیدن قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ و بازنویسی آن

  (گروه‌های آموزشی استان و یا منطقه های می‌توانند بعضی از قصه‌های صوتی مناسب را از فضای سایبری انتخاب و طبق سطح سنی محصلین بر روی سایت بارگزاری نمایند… ()

   نوشتن خاطره، داستان، شعر و …

  ..

  طراحی داستان عکسی، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده تهیه گزارش خبری از رخدادهای نوروز، روز طبیعت، رخدادهای با اهمیت کشور و … طراحی داستان عکسی، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده

 ..

3- شیوه‌های ایده ای عرضه گزارش کارکرد محصلین به کلاس:

الف – عرضه چکیده داستان خوانده و یا شنیده شده (درک پیام) به طور مکتوب با ادبیات و خط دانش آموز (متناسب با محصلین پایه‌های متفاوت تحصیلی از چند سطر تا حداکثر دو صفحه)

توجه: گزارش مشخصات کتاب دربردارنده اسم کتاب، اسم نویسنده، مالک اثر، تاریخ انتشار، انتشارات (صرفا مربوط با کتاب)

ب- تهیه نقاشی از قصه شنیده شده و با کتاب داستان خوانده شده

ج- گفتن داستان با زبان خود دانش آموز و ضبط آن

۱- یک عنوان کتاب خاص به محصلین استان و منطقه و مدرسه و یا حتی یک کلاس معرفی نشود….

۴- شیوه‌های ایده ای ارزیابی فعالیت‌های محصلین و عرضه بازخورد به آنان:

الف – در فراروی نمایش گذاشتن چکیده داستان‌ها و قصه‌های خوانده و یا شنیده شده و گزارش‌ها و خاطرات نوشته شده

ب- ایجاد فرصتی برای محصلین در کلاس درس برای نقل قصه‌های شنیده شده و یا داستان‌های خوانده شده برای سایرین

ج – تهیه و اجرای نمایشی از محتوای کتاب داستان و عرضه در حضور سایرین

۲- از تحمیل هزینه برای مدرسه و یا اولیای محصلین اجتناب گردد….

د) نقش‌ها و مسئولیت‌ها برای انجام مطلوب فعالیت‌های یادگیری

نقش معلمان:

۱- شناسایی و معرفی کتاب‌های داستان مناسب برای محصلین (اهمیت تنوع در عنوان های و مباحث کتاب‌ها)

۲- تقویت داعیه محصلین برای داستان خوانی و داستان گویی، داستان نویسی

۳- تعلیم به محصلین جهت انجام فعالیت‌های داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی

۴- دریافت، ارزیابی نتیجه های کارکرد محصلین و عرضه بازخورد مناسب به وی

۵- تهیه گزارش مختصر از چگونگی انجام فعالیت و عرضه به مدیر مدرسه

نقش مدرسه:

۱- برپایی جلسه توجیهی برای معلمان توسط مدیر

۲- برپایی نشست ها توجیهی برای اولیای محصلین پیش از آغاز تعطیلات

۳- تشکیل نمایشگاه از فعالیت‌های محصلین

۴- تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ارسال به منطقه

نقش منطقه:

۱- دریافت دستورالعمل و ابلاغ به مدرسه ها

۲- برپایی نشست ها توجیهی برای مسئولان مدرسه ها

۳- شناسایی و جلب همکاری خیرین برای خرید کتاب داستان‌های مناسب و اهدا به منطقه های محروم و کمتر بهره مند

۴- نظارت بر فرآیند فعالیت‌های مدرسه ها و عرضه بازخورد مناسب

۵- تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ارسال به استان جهت جمع‌بندی وارائه به ستاد

تذکرات با اهمیت:

۱-

۲-

۳- "